10. AUG 2015

Bežecké preteky: ako dlho trénovať a čo nepodceniť?

Čo je vašou bežeckou motiváciou? Je to lepšia kondícia, štíhlejšia postava, alebo vám beh prináša radosť a uvoľnenie? 

Ak to nie je ani jedna z uvedených možností, potom to môžu byť bežecké preteky. Na bežecké podujatie sa treba pravidelne a poctivo pripravovať, pretože človek chce dôjsť s hrdosťou do cieľa alebo sa čo najlepšie umiestniť. To je dostatočná motivácia. Ako dlho teda trénovať na bežecké preteky a ako sa vyhnúť nepríjemným prekvapeniam?

Potrebujete dostatok času 

Skôr ako sa prihlásite na bežecké preteky, reálne zhodnoťte svoje možnosti, pýtajte sa a zistite si informácie od tých, ktorí sa pretekov pravidelne zúčastňujú. Dozviete sa veľa zaujímavých i užitočných tipov. Následne si vyberte konkrétne preteky v dostatočnom časovom predstihu, aby ste sa stihli poriadne pripraviť, poprípade si danú súťažnú trasu niekoľkokrát odbehnúť dopredu. „Osobne odporúčam pred pretekmi aspoň 3 mesiace tréningu po 4-5 behov týždenne. Na 5-10 kilometrov dlhý beh sa dá pripraviť aj za 8 týždňov, ale 12 je lepšie. Polmaratón si vyžaduje minimálne 3 mesiace poctivej prípravy a na maratón by som ani ja sám nešiel skôr ako po polroku prípravy,“ odporúča skúsený bežecký tréner Vlado Pisár.

Základom je kvalitný tréning

Ak ste si bežecké podujatie vytipovali a prihlásili sa naň, začína obdobie tréningov. Dajte do nich všetko, čo môžete! Ak ide o vaše prvé bežecké preteky, je lepšie nechať si zostaviť tréningový plán odborníkom, poprípade trénovať v skupine pod odborným vedením. Na kratšie behy sa však dokážete, s primeraným množstvom informácií, pripraviť aj sami. Základ je trénovať pravidelne, teda dodržiavať tréningový plán, zbytočne nepreceňovať svoje sily a dopriať si čas na regeneráciu. Takisto treba venovať pozornosť skladbe tréningu, teda nevynechávať rozohriatie, strečing, bežeckú abecedu, záverečný výklus. Dôležité je osvojiť si správnu techniku behu a vyhnúť sa bežeckým chybám (zlé držanie tela, zaklonená hlava, zovreté päste atď.) Dôležitú úlohu zohráva aj strava a pitný režim, pretože idú ruka v ruke s kvalitným tréningom. 

Tipy, ako zvládnuť bežecké preteky so cťou

  • podľa náročnosti pretekov treba niekoľko dní pred samotným podujatím zmierniť tréningové tempo
  • preteky by nemali byť o experimentoch ani čo sa týka sacharidových gélov, športových nápojov, oblečenia a obuvi, všetko treba mať vopred vyskúšané
  • pred pretekmi sa odporúča posledné jedlo zjesť 2-3 hodiny, malo by byť ľahké a zložené prevažne zo sacharidov
  • 30 minút pred pretekom je vhodné doplniť tekutiny
  • na preteky sa vyberte v dostatočnom predstihu, aby ste v pohode stihli absolvovať všetky záležitosti (registrácia, odloženie vecí, toaleta)
  • a to najdôležitejšie: DAJTE DO PRETEKOV VŠETKO!

Spracované v spolupráci s bežeckým trénerom Vladom Pisárom z www.bezeckytrener.sk

Zdroj foto: flickr.com, Peter Mooney

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Máte radi výzvy? dajte si hiit tréning po schodochMáte radi výzvy? Dajte si HIIT tréning po schodoch

HIIT po schodoch je skvelým pomocníkom pri spaľovaní tuku, budovaní kondície i formovaní svalov lýtok, stehien a zadku.

 

Ak si na krosový beh zvyknete, beh po asfalte vás prestane baviťAk si na krosový beh zvyknete, beh po asfalte vás prestane baviť

Beh po poľných či lesných cestičkách je náročnejší ako beh po spevnenej ploche, ale je účinnejší a oveľa zaujímavejší. 

 

Beh do kopca ako súčasť hiit tréninguBeh do kopca ako súčasť HIIT tréningu

Nemáte na beh čas? Skúste vysoko intenzívny intervalový tréning do kopca. 

 


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Bežecké preteky: ako dlho trénovať a čo nepodceniť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.