11. DEC 2015

6 skvelých funkčných cvikov nielen pre bežca

Funkčné cviky pomáhajú bežcovi zlepšiť fungovanie vlastného tela, podať lepší výkon a predísť zraneniu. 

Pri funkčnom tréningu sa využívajú cviky, ktoré vychádzajú z prirodzeného fungovania ľudského tela. Teda také, ktoré do pohybu zapájajú frontálnu (pohyby do strán), sagitálnu (predklony, predpaženie) a transverzálnu (diagonálny pohyb) rovinu tela. Z tohto dôvodu sa funkčným cvikom často vraví aj 3D či viackĺbové cviky (kombinované cviky, ktoré zapájajú čo najväčšie množstvo svalových skupín). Vo funkčnom tréningu by nemali chýbať ani stabilizačné cviky, ktoré sú zamerané na stred tela.

Funkčný tréning by mal byť zostavovaný individuálne, pretože iné funkčné cviky sú vhodné pre vrcholového tenistu, iné pre maratónca a iné pre človeka so sedavým zamestnaním.

Beh a funkčný tréning

Pri behu dostáva zabrať hlavne dolná časť tela, teda nohy. Mnohí bežci sa pasujú s preťažením kolenných kĺbov alebo natiahnutými svalmi v oblasti lýtok. Naopak, horná časť tela býva často oslabená, čo v spojitosti napríklad s nesprávnym držaním tela ovplyvňuje nielen kvalitu podaného výkonu, ale zvyšuje aj riziko zranenia. Týmto problémom sa dá predísť práve funkčnými cvikmi. Ktoré stoja za vyskúšanie?

Drep s činkami

Drepy posilňujú svaly zadku, stehien, ale aj jadra. Zároveň zlepšujú rovnováhu a koordináciu. Drep vykonaný s činkami zapája do pohybu, resp. posilňuje aj horné končatiny.


Zdroj: www.youtube.com

Výpady s činkami

Výpady s činkami sú skvelé na zadok, nohy, ale aj chrbtové a ramenné svaly. Zároveň precvičia rovnováhu.


Zdroj: www.youtube.com

Kľuky na fitlopte

Pri tomto variante kľukov dostane zabrať hrudník, ramená, ale aj predlaktia a zápästia.


Zdroj: www.youtube.com

Horolezec

Tento cvik výborne posilní stred tela, teda hlboký stabilizačný systém.


Zdroj: www.youtube.com

Bočný plank so zdvíhaním nohy

Týmto cvikom posilníte jadro, hornú i dolnú časť tela. Naozaj prínosný cvik.


Zdroj: www.youtube.com

Obrátené „skracovačky“ s fitloptou

Pri tomto cviku dostanú zabrať hlavne brušné svaly, ale zapoja sa i stehenné svaly a horné končatiny.


Zdroj: www.youtube.com

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Posilňovanie a lepší bežecký výkon? áno, ale treba si vybrať správnePosilňovanie a lepší bežecký výkon? Áno, ale treba si vybrať správne

Ani bežci by nemali v tréningovom pláne zabúdať na posilňovanie. Ktoré cviky sú vhodné? 

 

 

Na čo si dať pozor pri behu v zime?Na čo si dať pozor pri behu v zime?

„Bolesť, ktorú cítiš dnes, bude sila, ktorú pocítiš zajtra.“ Čo sa vám okrem motivácie zíde pri zimnom behu?

 

Raňajky pre bežca 5-krát inak. inšpirujte sa!Raňajky pre bežca 5-krát inak. Inšpirujte sa!

Milujete jednoduché, chutné a zdravé jedlá na raňajky? Skúste to podľa našich receptov. 

 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 6 skvelých funkčných cvikov nielen pre bežca

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.