7. DEC 2015

Posilňovanie a lepší bežecký výkon? Áno, ale treba si vybrať správne

Ani bežci by nemali v tréningovom pláne zabúdať na posilňovanie. Ktoré cviky sú vhodné? 

Nie je žiadnym tajomstvom, že ak chce byť bežec úspešným, nemôže byť príliš „ťažký“, pretože to značne obmedzí jeho bežecký výkon. Avšak aj pre bežcov má vhodne zvolený posilňovací tréning opodstatnenie. Zlepšuje však bežecký výkon? „Zlepšenie výkonu v behu je veľmi relatívnou záležitosťou. Svaly a sila sú výborné pre rýchlosť a výbušnosť pri relatívne krátkych behoch. Pre dlhotrvajúce vytrvalostné aktivity je možný silový tréning veľmi špecifického charakteru z jednoduchého dôvodu: svaly sú výkonné, ale ťažké a byť ťažký pri vytrvalostných aktivitách znamená zaostávať,“ vysvetľuje profesionálny osobný tréner PhDr. Ľuboš Gsch.

Riešením je cvičenie s váhou vlastného tela

Ideálnou formou posilňovania pre bežcov je tréning s váhou vlastného tela. Nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie, iba priestor, čas, vlastné telo a chuť cvičiť. „V priebehu roka využívam pri posilňovaní HIIT. Jeho výhoda je v tom, že nepotrebujem posilňovňu a cvičím s vlastným telom. Aplikujem ho vo forme kruhového tréningu tak, že 20-30 sekúnd cvičím naplno a 30-40 sekúnd oddychujem, všetko sa zopakuje 3-krát po 10 minút. Takto sa naučíme pracovať efektívnejšie, postupne na sebe uvidíme lepšie zvládanie záťaže, ktorú budeme postupne zvyšovať a oddych, naopak, znižovať,“ hovorí zo skúseností bežecký tréner Marek Vojník.

Vylúčené nie je ani cvičenie vo fitcentre

Pre bežcov sú výborné cviky, ktoré sú zamerané na posilnenie svalov dolných končatín a zadku, ale aj centrum tela. Výbornou voľbou sú drepy či výpady v rozličných variáciách, ale aj cvik s názvom pištoľ, sklápačky či doska. S týmto súhlasí aj tréner, ale dopĺňa aj jednoduché cviky na strojoch. „K najjednoduchším cvikom pre bežcov patria drepy, legpressy, predkopávanie, zakopávanie a výpady,“ tvrdí Ľuboš Gsch.

Tieto, ale aj ďalšie cviky pre bežcov nájdete i v tomto videu:

Spracované v spolupráci s profesionálnym osobným trénerom PhDr. Ľubošom Gschom z www.pohyb.sk a bežeckým trénerom Marekom vojník z www.itrener.sk  

Zdroj foto: adidas

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Poznáte cviky, ktoré vám pomôžu získať pevné prsia?Cviky, ktoré vám pomôžu získať pevné prsia

Ovplyvniť veľkosť pŕs prírodnou cestou je nemožné.

 

 

Ako využiť hiit pri behu a čo nám prinesie?Ako využiť HIIT pri behu a čo nám prinesie?

Vysoko intenzívny intervalový tréning znižuje množstvo tuku, zrýchľuje metabolizmus a zlepšuje kondičku. 

 

Beh s nadváhou: áno či nie?Beh s nadváhou: áno či nie?

Pre bežca začiatočníka s kilami navyše je vhodné začať rýchlou chôdzou a postupne si vybudovať aeróbny základ. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Posilňovanie a lepší bežecký výkon? Áno, ale treba si vybrať správne

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.