6. DEC 2016

Koľko a aké ovocie môže zjesť bežec?

Možno na sebe pozorujete, že čím viac beháte, tým pociťujete väčší hlad. Bez výčitiek ho môžete zahnať práve chutnými a zdravými ovocnými plodmi. 

Ovocie by malo byť neodmysliteľnou súčasťou každého zdravého jedálnička. Ak chudneme, platí, že by sme si mali voliť skôr kyslejšie druhy ovocia a konzumovať ich v dopoludňajších hodinách. Neplatí to však v prípade, že beháme viac ako hodinu pri intenzite 60 – 70 % maxima alebo beháme formou intervalového tréningu. Vtedy si môžeme bez výčitiek dopriať ovocie aj pred behom, pretože je ľahko stráviteľným zdrojom energie. Platí to aj pre jedlo po dlhšom behu, keď telo urgentne potrebuje doplniť zásobu rýchlych sacharidov.

Čo na to odborník? „Pomocou ovocia vie bežec perfektne doplniť energiu, tekutiny, vitamíny a minerály. Preto, či už výkonnostný bežec alebo bežec rekreačný, sa pri chudnutí nemusí obávať konzumovať ovocie, a to najmä v okolí behu – pred, počas i po ňom. Množstvo je, samozrejme, individuálne a závisí od pohlavia, hmotnosti a funkcie,“ vysvetľuje Ing. Libor Javro. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že denne by sme mali zjesť 5 – 6 porcií zeleniny a ovocia, čo predstavuje množstvo 500 až 600 g denne, pričom by mala dominovať zelenina.

Ktoré ovocie je najlepšie?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Môžete sa riadiť vlastnými preferenciami, staviť na pestrosť a rozmanitosť, alebo preferovať sezónne a lokálne ovocie, ktoré občas doplníte aj nejakou exotikou.

V jedálničku bežca by teda nemala chýbať klasika v podobe jabĺčok, hrušiek, bobuľového ovocia, banánov či citrusových plodov. Jabĺčka a hrušky sú zdrojom vlákniny, vitamínu C, ďalších vitamínov a minerálov. Bobuľové ovocie v podobe černíc, čučoriedok, brusníc či malín je nabité antioxidačnými látkami, napríklad antokyánmi. Banány sú zásobárňou draslíka a citrusové plody zdrojom vitamínu C.  Na zahodenie nie je ani kvalitné sušené ovocie, ktoré bolo spracované šetrným spôsobom a neobsahuje pridané látky. V časoch núdze môžeme na spestrenie použiť aj mrazené ovocie, aj keď čerstvému sa nevyrovná nič.

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk.

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Beháte, ale kilá sa vás stále držia ako kliešť? tréner prezradil príčinyBeháte, ale kilá sa vás stále držia ako kliešť? Tréner prezradil príčiny

„Pri intenzite na úrovni anaeróbneho prahu sa dostávame na úroveň spaľovania viac ako 80 % sacharidov, čo znamená, že k čerpaniu tukových zásob sa ani nemusíme dostať.“ 

 

5 úžasných vegetariánskych zdrojov železa pre bežcov5 úžasných vegetariánskych zdrojov železa pre športovcov

Trápi vás únava a nevoľnosť alebo trpíte závratmi pri tréningu? Možno je za to zodpovedný nedostatok železa vo vašej strave.  

 

5 tipov, ako behať počas jesene5 tipov, ako behať počas jesene

Dni sú kratšie, chladnejšie a neraz aj daždivé. To však nie sú dôvody na to, aby ste beh počas jesene zavesili na klinec. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Koľko a aké ovocie môže zjesť bežec?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1367
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.