28. FEB 2017

5 dobrých rád, ktoré sa zídu začiatočníkom pri prvom behu

Pokiaľ začnete behať pozvoľna a s rozumom, je len otázkou času, kedy sa do behu skutočne zamilujete. 

Slnečné lúče mnohých z nás lákajú k tomu, aby sme urobili niečo pre svoje zdravie, figúru i dobrú náladu, a šli si zabehať. No začiatky niekedy nie sú ľahké, a preto je dobré osvojiť si pred prvým behom niekoľko pravidiel – vďaka nim si aj úvodné behy vychutnáte a nehrozí, že s behom skončíte skôr, ako ste vôbec začali.

Na čo myslieť pri prvom behu?

Pomaly ďalej zájdeš

Alebo inak povedané – behajte s rozumom a nepreceňujte svoje sily. Možno sa stalo aj vám, že ste jednoducho vybehli von a bežali, čo vám sily stačili. Výsledok? Zadýchali ste sa, začalo vás pichať v boku alebo vám, dokonca, prišlo zle od žalúdka. To je dôsledok nesprávne zvolenej intenzity behu, pretože ako úplní začiatočníci by ste mali bežať pozvoľna a riadiť sa tzv. „talk testom“. Talk test je o tom, že pobežíte v takom tempe, aby ste dokázali bez problémov komunikovať. Keď to nepôjde, jednoducho spomalíte. Pozor, nezabúdajte ani na to, že chôdza je povolená!

Nepreháňajte to s dĺžkou behu ani náročnosťou terénu

Čítali ste o tom, že ak chcete schudnúť, mali by ste behať aspoň 45 minút pri pulzovej frekvencii 65 – 75 % maxima, a preto ste sa do toho pustili už na prvých tréningoch? Vedzte, že sa jedná o veľkú chybu, ktorá vás môže od behu navždy odradiť. Platí to aj pre beh do kopca či intervalový beh – tie si nechajte na obdobie, keď budete skúsenejší bežci. Ak chcete pri behu zotrvať, myslite na to, že na začiatok vám postačí 30 minút úplne pozvoľného behu a postupne si môžete pridávať.

Naštudujte si niečo o správnej technike a dýchaní pri behu

Dnes na túto tému existuje množstvo článkov, odbornejších publikácií či videí. Ak to nezvládnete podľa nich, stále máte možnosť navštíviť trénera, ktorý vám v tomto smere poradí.

Čo sa týka držania tela, treba si dávať pozor na správnu polohu trupu, teda nehrbiť sa, ale ani nebežať v záklone. Takisto hlava nesmie predbiehať telo, horné končatiny treba mať uvoľnené a nezovierať päste.

V oblasti správneho dýchania pri behu začínajúci bežci chybia najmä v tom, že dýchajú plytko, teda z oblasti hrudníka – pre bežcov je dôležité hlboké dýchanie, pri ktorom dýchame „z bránice a brucha“. Čo sa týka frekvencie dýchania, tu môžeme uplatniť už spomínaný „talk test“.

Bez úpravy stravy to nepôjde

Beh a úprava stravy idú ruka v ruke. Nastavenie správneho jedálnička závisí od cieľa, ktorý ste si stanovili, pretože inak sa bude stravovať žena, ktorá chce schudnúť a inak muž, ktorý sa chce pripravovať na bežecké preteky. Myslite teda na to, že jedálny lístok je v dosahovaní vašich bežeckých cieľov jednou z kľúčových oblastí.

Nepodceňujte pitný režim

Váš výkon i pocity pri behu sú ovplyvnené aj pitným režimom. Ak pijete málo, musíte rátať s únavou, slabosťou či závratmi a vylúčená nie je ani pomalšia regenerácia. Spočiatku je dôležité piť pribežne počas dňa a tekutiny doplniť pred behom a po behu. Neskôr, keď budete behať dlhšie trasy, môžete si so sebou nosiť fľašku s vodou aj na bežecký tréning. 

Zdroj foto: adidas.sk

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o:

Jar sa pomaličky blíži. prečo sa začať venovať behu?Jar sa pomaličky blíži. Prečo sa začať venovať behu?

Pravidelný pohyb prospieva nášmu telu i duši – posilňuje srdce, svaly, kosti a imunitu, pomáha lepšie zvládať stres a udržiavať si sexi figúru. 

 

Posilňovanie a lepší bežecký výkon? áno, ale treba si vybrať správnePosilňovanie a lepší bežecký výkon? Áno, ale treba si vybrať správne

Ani bežci by nemali v tréningovom pláne zabúdať na posilňovanie. Ktoré cviky sú vhodné? 

 

Riešite dilemu, čo jesť po behu? už nemusíte!Riešite dilemu, čo jesť po behu? Už nemusíte!

Jednou z chýb, ktorej sa bežci dopúšťajú, je nesprávne načasovanie a zloženie jedla po telesnej aktivite.

 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 dobrých rád, ktoré sa zídu začiatočníkom pri prvom behu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1203
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.