4. JUN 2014

Riešite dilemu, čo jesť po behu? Už nemusíte!

Mirka

Jednou z chýb, ktorej sa bežci dopúšťajú, je nesprávne načasovanie a zloženie jedla po telesnej aktivite. Myslia si, že strava po tréningu nemá vplyv na stav ich tela, resp. svalov a ani neovplyvňuje výkon. Alebo čo je ešte horšie, nejedia vôbec. Žijú v utkvelých predstavách, že nejedením po športe schudnú viac.

Možno aj vy ste pripisovali nepríjemnú bolesť svalov po behu prílišnej snahe zabehnúť viac, či rýchlejšie v náročnejšom teréne, alebo nedostatočnému strečingu. Áno, aj to môžu byť niektoré z príčin bolesti a stuhnutosti svalov. Príznaky svalovej horúčky môže zhoršiť aj absencia dôležitých živín v tele po tréningu. Strava pred a po športovej aktivite a jej správne načasovanie je pre bežca (a vôbec každého športujúceho človeka) alfou i omegou. Podané živiny urýchľujú celkovú regeneráciu organizmu.

Ako urýchliť regeneráciu po behu?

Beh je športová aktivita vytrvalostného charakteru. To znamená, že telo po tréningu, ideálne do pol hodiny, potrebuje ako soľ najmä sacharidy v kombinácii s menším množstvom bielkovín. „Po vytrvalostnom tréningu je potrebné doplniť energetické zásoby, ktoré sme v priebehu tréningu vyčerpali. Je to dôležité aj z pohľadu urýchlenia regenerácie, ktorá nastupuje hneď po skončení záťaže. Preto je potrebné čo najskôr po behu doplniť chýbajúce tekutiny a, samozrejme, aj živiny. Ja osobne odporúčam, sacharidovo-proteínový nápoj, resp. energetický nápoj s obsahom aminokyselín BCAA, ktorý je vhodný na naštartovanie okamžitej regenerácie po vytrvalostnom tréningu. Ak toto človek podcení, regenerácia organizmu sa výrazne spomalí,“ hovorí Marek Vojník z Itrener.sk a dodáva, že po hodine, až hodine a pol môže prísť na rad plnohodnotné jedlo podľa individuálnej potreby, tak ako je športovec zvyknutý.

Zloženie jedla závisí napríklad od toho, kedy človek behá, či momentálne chudne, pripravuje sa na preteky a pod.

Tipy na jedlo po behu pri diéte

Vybrali ste si beh ako športovú aktivitu, ktorá vám pomôže schudnúť? Potom je na jednej strane veľmi dôležité po popoludňajšom behu konzumovať čo najmenej komplexných sacharidov. Na druhej strane je potrebné prijať kvalitné bielkoviny spolu so zeleninou a malým množstvo nenasýtených tukov. S pokojom si doprajte kuracie, alebo morčacie mäso bez kože, pripravené na olivovom oleji, spolu so zeleninovým šalátom. Vhodný je aj cottage syr so šunkou a zeleninou.

Nechudnete? Pridajte aj komplexné sacharidy!

Ak beháte pre zdravie a dobrý pocit, potom môžete po behu skonzumovať, okrem bielkovín a nenasýtených tukov, aj komplexné sacharidy. Vhodnou voľbou je napríklad celozrnná bageta s kuracím mäsom a zeleninou.

Varíte radi? Potom sa môžete inšpirovať aj týmito receptami:

Pestrý šalát s quinoa a jačmennými krúpami

Celozrnné cestoviny s baklažánom a mozarellou

Zapekaný patizón so zeleninou

Rajčinový šalát s mozarellou alebo tofu

Zdroj: www.itrener.sk

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Riešite dilemu, čo jesť po behu? Už nemusíte!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.