29. MÁJ 2015

Ako behať viac a rýchlejšie? Tipy pre začiatočníkov

Ak už beháte nejaký čas, je potrebné dĺžku behu predĺžiť, alebo zrýchliť. 

Začiatočníci by mali s behom začínať pozvoľna. Behať v miernej intenzite, resp. riadiť sa pri behu tzv. „talk testom“. Teda behať v takom tempe, aby dokázali pri behu súvisle rozprávať. Čo sa týka vzdialenosti alebo času behu, je to individuálne a závisí to od kondície konkrétneho človeka. „Treba začať pomaly a s dĺžkou tréningu to nepreháňať. Dôležité je, ako sa pri behu cítite a ako reaguje váš organizmus,“ upozorňuje skúsený bežecký tréner Vlado Pisár.

Po určitom čase pravidelného behania však príde telo do fázy, že si na záťaž zvykne. Ako to zistíte? Jednoducho nenapredujete. Poprípade, ak je beh športová aktivita, ktorá vám má pomôcť schudnúť, kilá prestanú ísť dolu. Je však ešte jedna možnosť, ktorá vám pripomenie, že je čas na zmenu tréningového plánu. „Ideálne je behať niekoľko týždňov s meračom srdcového pulzu. Keď vidíte, že tep pri rovnakej rýchlosti behu a dĺžke tréningu klesá, vaše telo sa adaptovalo na záťaž a môžete predĺžiť beh alebo mierne zrýchliť,“ radí Vlado Pisár. Vďaka meračom pulzu si údaje z jednotlivých tréningov zaznamenáte a potom prídete ľahko na to, kedy je čas na intenzívnejší tréning. „Ak beháte 3-4 razy týždenne, povedzme 5 kilometrov, pridajte kilometer a túto vzdialenosť behajte 4-5 týždňov. Opakujem, ale až vtedy, keď sa vaše telo zvýšenej tréningovej dávke prispôsobí,“ hovorí bežecký tréner a dodáva, že pokiaľ máte s náročnejším tréningom problém, vráťte sa k pôvodnému a po určitom čase skúste znovu pridať.

Tipy, ako behať viac a rýchlejšie

Na bežecký výkon má vplyv viacero faktorov. Dôležitá je správna strava, pitný režim i dostatočný odpočinok. Začiatočníci by si mali dať pozor na správnu techniku behu, dýchanie a tiež nezabúdať na rozcvičku. Dôležité je na začiatku tréningu absolvovať aspoň 10-minútové rozklusanie, dynamický strečing a bežeckú abecedu. Záver tréningu by mal patriť vyklusaniu a statickému strečingu. Pozor, aj tieto pre niekoho nepodstatné záležitosti ovplyvňujú bežecký výkon!

Pokročilejší môžu použiť na zlepšenie vytrvalosti napríklad intervalový tréning alebo beh do kopca.

Ľudia, ktorí čítali tento článok, sa tiež zaujímajú o:

Beh do kopca ako súčasť hiit tréninguBeh do kopca ako súčasť HIIT tréningu
Nemáte na beh čas? Skúste vysoko intenzívny intervalový tréning do kopca. 
 
 
Spracované v spolupráci s bežeckým trénerom Vladom Pisárom z www.bezeckytrener.sk

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako behať viac a rýchlejšie? Tipy pre začiatočníkov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.