28. MÁJ 2015

6 tipov, ako si neznechutiť behanie

Začali ste behať a radi by ste sa tejto športovej aktivite venovali čo najdlhšie? Potom sa vyhnite chybám, ktoré vám môžu behanie na dlhý čas znechutiť. 

Na začiatku je väčšinou hrdinom každý. Veď prečo nebehať, keď vládzeme? Prečo si nedokázať, že sme dobrí, aj keď s behom nemáme skúsenosti? Ženieme sa vpred bez rozmýšľania. Čo sa stane potom? Po niekoľkých behoch v príliš rýchlom tempe alebo odbehnutí veľkej vzdialenosti nás od behu odradí niekoľkodňová svalová horúčka a čo je ešte horšie, nemáme ani najmenšiu chuť absolvovať ďalší tréning. Zvyčajne si nájdeme výhovorku a s behom končíme. Ako si teda beh vlastnou vinou neznechutiť hneď v začiatkoch?

1. Stanovte si jasný cieľ a spôsob, ako ho dosiahnuť

Ak ste nikdy nebehali a určíte si, že chcete o niekoľko mesiacov odbehnúť maratón, je to skvelé. Sú ľudia, ktorí to vďaka svojej pevnej vôli dokázali. Lepšie je však zostať pri zemi a dať si reálnejší cieľ v podobe menej náročných pretekov. Následne, keď ich zvládnete, môžete latku posunúť vyššie.

Cieľom behu nemusí byť len účasť na pretekoch, ale aj chudnutie či lepšia kondícia. Dajte si teda merateľný cieľ. Jasne si stanovte, koľko chcete schudnúť a za aký čas, akú vzdialenosť a v akej intenzite chcete po určitom období odbehnúť a podobne. Okrem stanovenia cieľa je nevyhnutná stratégia, ktorou je v ideálnom prípade tréningový plán stanovený (alebo aspoň konzultovaný) s odborníkom.

2. Majte kvalitný tréningový plán

Pozitív tréningového plánu je niekoľko. S časovým odstupom môžete sledovať, ako ste sa zlepšili. Čo je však najdôležitejšie, ak ho budete dodržiavať, nestane sa, že sa pretrénujete a skončíte so svalovou horúčkou. Bolesť svalov je jedným z dôvodov, prečo mnoho ľudí s behom skončí. Naopak, tréningový plán zabráni aj stagnácii v behu a vy chcete predsa napredovať!

3. Učte sa dýchať

Správne dýchanie je pri behu dôležité. Od neho závisí zásobovanie tela kyslíkom i živinami. Nedostatok kyslíka môže spôsobiť napríklad nepríjemné pichanie v boku. Preto sa spočiatku riaďte tzv. „talktestom“. Bežte v takej intenzite, aby ste dokázali bez problémov rozprávať.

Dôležité informácie o dýchaní pri behu sa dozviete aj v našom videu: 

4. Osvojte si základy rozcvičky

Mnoho začiatočníkov považuje rozcvičku pred behom za zbytočnú. V skutočnosti je úvodné rozohriatie a strečing základ. Úvodné rozklusanie by malo trvať zhruba 10 minút. Po ňom nasleduje dynamický strečing a vhodné je absolvovať aj bežeckú abecedu. Takto pripravíte svaly na záťaž, predídete zraneniu a dokonca zlepšíte svoj bežecký výkon. Záverečné vyklusanie a statický strečing zasa urýchľujú regeneráciu tela po behu.

Inšpirácia na rozcvičku:

Ako vykonať správne bežeckú abecedu? 

5. Nepodceňujte správnu obuv

Na začiatok nepotrebujete prvotriedne bežecké topánky. Určite sa však oplatí investovať do pohodlnej a kvalitnej športovej obuvi. Zmierni dopad behu na pohybový aparát, zabráni vzniku pľuzgierov či plesňových ochorení nôh. Aj to sú dôvody, ktoré môžu človeka od behu odradiť, a preto je lepšie predchádzať im.

6. Dbajte na správnu techniku behu

Začiatočníci robia často mnoho chýb v správnej technike. Chodia zhrbení, čím trpí chrbtica. Päste majú zovreté, trup zaklonený dozadu, ramená ťahajú nahor a lakťami hýbu do strán. To všetko môže spôsobiť problémy s pohybovým aparátom, preto je dôležité osvojiť si správnu techniku behu čo najskôr. 

Ľudia, ktorí čítali tento článok, sa tiež zaujímajú o:

Beháte? netrápte svoje telo nesprávnym dýchaním!Beháte? Netrápte svoje telo nesprávnym dýchaním!
Mimochodom, viete, ako dýchať správne pri behu?
 

 

Aj beh v daždi má svoje čaro. stačí dodržať niekoľko zásadAj beh v daždi má svoje čaro. Stačí dodržať niekoľko zásad
Ak chce človek dosiahnuť svoj cieľ, nesmie sa nechať odradiť.
 

 

5 chýb, ktorých sa dopúšťame pri bežeckom tréningu5 chýb, ktorých sa dopúšťame pri bežeckom tréningu
Neriskujte a vyhnite sa začiatočníckym omylom.

 

Zdroj foto: adidas

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 6 tipov, ako si neznechutiť behanie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.