30. SEP 2015

3 zásady, ktoré športujúce ženy nedodržiavajú v stravovaní

Výživový poradca upozorňuje na tri hlavné aspekty zdravého jedálnička športujúcej ženy. 

Pri chudnutí a formovaní postavy je dôležité nielen pravidelné cvičenie, ale aj zdravá a vyvážená strava. Samozrejme, proces premeny tela vyžaduje čas a trvanie má iba vtedy, keď sú zmeny doživotné. Lenže my, ženy, sme často netrpezlivé a chceme byť krásne a štíhle čo najrýchlejšie. Preto sa niekedy vedome či nevedome dopúšťame zásadných chýb v stravovaní. Možno stále veríme dogme, že príčinou obezity sú tuky a vyhýbame sa im. Alebo nám chýbajú dôležité látky, alebo sme si nezvykli na optimálny pitný režim. V dôsledku toho sme unavené a podráždené. Odborník z praxe upozorňuje na tri aspekty, ktoré sú v jedálničku športujúcej ženy dôležité. Čoho sa treba držať? „V jedálničku športujúcej ženy je dôležitý vyvážený dostatočný denný príjem energie zložený z primeraného množstvo tukov, sacharidov a bielkovín. Potom je to dostatočný a kvalitný pitný režim a nakoniec optimálny príjem vitamínov a minerálov, ktoré veľmi často ženám chýbajú, pretože jedia málo ovocia a zeleniny. Veľmi často sa tiež stretávam s nízkou pestrosťou potravín, takže v jedálničku treba rotovať s väčším množstvom potravín,“ upozorňuje výživový poradca Ing. Libor Javro. Čo to znamená v praxi?

1. Dostatočný prísun bielkovín, tukov a cukrov

Naše telo môže byť zdravé a krásne iba vtedy, keď má dostatočné množstvo bielkovín, tukov a cukrov. Existujú všeobecné odporúčania týkajúce sa denného príjmu týchto makroživín, no v konečnom dôsledku je množstvo individuálne, pretože závisí napríklad od veku, pohlavia či stanovených cieľov. Preto je dobré poradiť sa v tomto smere s odborníkom, ktorý pomôže aj s výberom konkrétnych potravín. V opačnom prípade sa môže stať, že deficit týchto základných látok nepríjemne pocítime. Nedostatok bielkovín sa môže prejaviť nízkou regeneráciou, stratou svalovej hmoty, problémami s vlasmi, nechtami, pokožkou alebo dokonca opuchmi. Čo sa týka sacharidov, pravdepodobné sú symptómy, ako nedostatok energie, tráviace ťažkosti, spomalené kognitívne funkcie, zlá nálada či úzkosť. Nedostatok tukov sa zasa môže prejaviť v oblasti tvorby hormónov. Týmto nepríjemným symptómom sa možno vyhnúť len primeraným zastúpením uvedených makroživín v strave.

2. Optimálny a kvalitný pitný režim

Ak v našom organizme chýbajú tekutiny, zákonite sa to veľmi skoro prejaví. Cítime sa unavené, podráždené, bolí nás hlava, pokožka je suchá a tiež sa môže prejaviť zvýšená telesná teplota. Nehovoriac o tom, že nedostatok tekutín spôsobuje aj spomalenie metabolizmu a nevyplavovanie toxických látok, ktoré stoja za vznikom mnohých zdravotných problémov. Preto je dôležité vypiť denne 2-3 litre kvalitných tekutín v podobe čistej vody, bylinkových čajov či riedených zeleninových a ovocných štiav. Najlepšie je piť priebežne, teda po dúškoch počas celého dňa.

3. Hojné zastúpenie vitamínov, minerálov a stopových prvkov

Vitamíny, minerály a stopové prvky sa v ľudskom tele podieľajú na stovkách telesných funkcií. Ak telo trpí deficitom niektorého z nich, má to svoje dôsledky. Pričom dlhodobý nedostatok určitej mikroživiny môže vyústiť aj do vážnejších zdravotných problémov. Preto je nevyhnutné konzumovať pestrú stravu, ktorá je bohatá napríklad na zeleninu, ovocie, strukoviny, orechy, semiačka, zdravé oleje, tučné ryby atď.

Čo z toho vyplýva? Cestou k zdraviu a štíhlemu telu nie sú diéty a ani zázračné preparáty na chudnutie. Do cieľa vedie iba zdravá a vyvážená strava doplnená o primeranú pohybovú aktivitu.

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk

Zdroj foto: unsplash.com, Ali Inay

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Posledné jedlo pred tréningom. čo a kedy?Posledné jedlo pred tréningom. Čo a kedy?

Jedlo pred tréningom hrá rovnako dôležitú úlohu ako všetky jedlá počas dňa. 

 

Čo jesť večer po cvičení a nepribrať?Čo jesť večer po cvičení a nepribrať?

Športujete trikrát týždenne v snahe schudnúť a žiť zdravo?

 

 

Večera pre bežca 5x inak. inšpirácia pre pohodlnýchVečera pre bežca 5x inak. Inšpirácia pre pohodlných

Vrátili ste sa z behu a neviete, čo si pripraviť na večeru, aby ste dokonale zregenerovali svaly a nepribrali?


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 296

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 zásady, ktoré športujúce ženy nedodržiavajú v stravovaní

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.