18. FEB 2014

Zdravé a nezdravé tuky. Ako ich rozlíšiť?

Mirka

Ako znie jedno z hlavných odporúčaní pre tých, ktorí sa snažia schudnúť? Obmedziť tuk! Pravda je však taká, že ľudské telo tuky potrebuje, inak nedokáže správne fungovať. Preto je dôležité vedieť rozoznať zdroje zdravých a nezdravých tukov a konzumovať ich v správnom pomere.

Zdravé tuky sú pre ľudské telo nevyhnutnosťou. Pomáhajú človeku bojovať napríklad proti únave a stresu, ale sú dôležité aj pri udržiavaní normálnej hmotnosti a zdravého kardiovaskulárneho aparátu. Preto už dávno neplatí, že tuky sú nepriateľom zdravia a štíhlej línie. Naopak, ak chcete byť fit, vo vašom jedálničku nesmú niektoré druhy tukov za žiadnu cenu chýbať.

Preferujte "dobré" tuky

Do kategórie "dobrých" (zdravých) tukov patria mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny. Kde ich nájdete? Mononenasýtené tuky sú obsiahnuté v kvalitných olejoch (olivový, sezamový), ale aj v avokáde, mandliach, lieskovcoch. Zdrojmi polynenasýtených mastných kyselín sú hlavne vlašské orechy, slnečnicové, sezamové, ľanové a tekvicové semiačka a morské ryby (losos, tuniak, makrela).

Na čo si treba dať pozor? Do kategórie polynenasýtených mastných kyselín sa zaraďujú omega-3 a omega-6 nenasýtené mastné kyseliny a je potrebné, aby ich človek konzumoval v správnom pomere. Väčšinou v našej strave prevládajú práve omega-6 nenasýtené mastné kyseliny. Na jednej strane sú v primeranom množstve zdraviu prospešné, ale na druhej strane ich nadmerná konzumácia sa môže podieľať nielen na vzniku nadváhy, ale aj srdcovocievnych chorôb.

Odporúčame prečítať: Dôležité omega-3 mastné kyseliny. Prečo ich naše telo potrebuje?

Pozor na "zlé" tuky!

Vymenovať zdroje nezdravých tukov nie je snáď pre nikoho problém. Lekári, odborníci na výživu či fitness tréneri neustále zdôrazňujú, aké sú niektoré druhy tukov pre ľudské zdravie škodlivé. Nevyhnutné preto je, zo svojho jedálnička trans tuky vylúčiť. Čo sa nasýtených tukov týka, je vhodné ich konzumáciu obmedziť a prospešné látky v nich obsiahnuté kompenzovať zdravšími alternatívami.

Kde sa nachádzajú trans tuky? Nájdete ich predovšetkým v priemyselne spracovaných potravinách ako sú klobásy, salámy, konzervy, ale aj sušienky, koláčiky, vyprážané pokrmy (hranolčeky, zemiakové lupienky). Nasýtené mastné kyseliny sú vo väčšom množstve obsiahnuté v červenom mäse (bravčové, hovädzie, kuracie s kožou), plnotučných mliečnych výrobkoch, bravčovej masti, ale aj v kokosovom či palmovom oleji.

Tipy na konzumáciu väčšieho množstva zdravých tukov

  • namiesto klasických olejov používajte napríklad kokosový olej
  • zaraďte do svojho jedálnička viac orechov, napríklad namiesto sladkostí na desiatu
  • na zeleninový šalát pridajte rozličné druhy semiačok a aj olivy, ktoré sú zdrojom mononenasýtených tukov
  • namiesto tučných mies konzumujte hydinové bez kože
  • zvýšte množstvo konzumovaných morských rýb
  • zaraďte do svojho jedálnička avokádo

Odporúčame prečítať: Zdravie skryté v avokáde


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zdravé a nezdravé tuky. Ako ich rozlíšiť?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.