31. MAR 2014

V čom spočíva efektivita klikov

Kliky sú jedným z najzákladnejších cvičení, ktoré je vhodné na vybudovanie silného jadra a spevnenie hornej časti tela s použitím iba vlastného tela a rovného povrchu. Kliky sa vykonávajú vo vystretej polohe, a tak pomáhajú vytvoriť aj správne držanie tela. Cvičenie klikov je jednoduché a nevyžaduje žiadne špeciálne vybavenie, čo je veľmi výhodné, pretože ho možno vykonávať bez veľkej investície do posilňovacích zariadení.

Najviac pracujúce svaly pri klikoch

Veľký prsný sval – ide o dva svaly hrudníka, ktoré vykonávajú hlavne tlakovú silu hornej časti tela a pri klikoch sa zapájajú, keď sa telo pohybuje od zeme a k zemi.

Deltový sval – jedná sa o ramenné svaly, ktoré pomáhajú prsnému svalu počas kliku. Aj keď ide o slabšie svalové skupiny, majú zásadný význam na vykonávaní všetkých pohybov ramena.

Trojhlavý sval ramena. Triceps sa nachádza na zadnej strane paže a tvorí asi dve tretiny objemu paže. Zapájajú sa pri vystieraní paží.

Brušné svaly. Tieto svaly sa pri klikoch zapájajú preto, lebo telo sa počas cvičenia udržuje v rovnej polohe a túto polohu zabezpečujú práve brušné svaly.

Ako vykonávať kliky

Kľaknite si na kolená, s kolenami a chodidlami mierne od seba. Vzoprite sa na vystretých rukách tak, že ruky dáte niečo širšie, ako je šírka ramien. Celé telo spevnite s vystretými nohami v kolenách a spúšťajte sa dole, aby ste sa dotkli hrudníkom zeme. Pri pohybe nadol sa nadychujte, po zdvihnutí hore vydýchnite.

Typy klikov

Ženské kliky

Tento typ klikov je veľmi výhodný pre ženy a pre začiatočníkov. Kľaknite si na zem a podoprite sa rukami tak, aby ste mali chrbát voľný a v kolenách pravý uhol. S výdychom pomaly ohýbajte ruky v lakťoch a spustite sa čo najviac k zemi. Chrbát pri tom musí zostať rovný a lakte musia smerovať do strán. Následne sa vráťte naspäť.

Kliky s rukami pri sebe

Tieto kliky sa vykonávajú rovnako ako obyčajné kliky. Rozdiel je iba v tom, že ruky sa nachádzajú pri sebe. Tento cvik je zameraný viac na posilnenie tricepsov.

Kliky na jednej ruke

Tento typ klikov predstavuje o niečo trochu viac sily a nie je úplne vhodný pre začiatočníkov. Pokiaľ cvik nevládzete robiť, začnite ho trénovať na nejakom vyvýšenom mieste (napríklad s rukami na lavičke) a postupne uhol znižujte, kým nebudete vládať na zemi. Cvik vykonávajte tak, že vychádzajte z klasického kliku, kvôli stabilite je vhodné trochu rozkročiť nohy, jednu ruku si dajte za chrbát. Pri pohybe dole sa nadychujte a pri pohybe nahor vydychujte.

Kliky s odrazom

Môžete vychádzať z akéhokoľvek typu kliku. Základ je rovnaký, rozdiel je iba v tom, že tlak hore je tak dynamický, že vás vyhodí mierne do vzduchu. Ide o výborný cvik pre svalovú výbušnosť paží.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (stockimages)

Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - V čom spočíva efektivita klikov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.