6. JAN 2015

Športujete v zime? Potom pozor na omrzliny!

Mirka

Dáte prednosť turistike, behu či lyžovačke? Zimné športy majú neuveriteľné čaro, ale prinášajú so sebou aj riziko vzniku omrzlín.

Príchod zimy neznamená, že sa musíte automaticky „skryť“ do telocvične a vyjsť von až s jarným slnkom. Šport na čerstvom vzduchu v zimných mesiacoch je neuveriteľne prospešný pre zdravie. Ponúka vám príležitosť, ako si udržať kondíciu alebo zhodiť prebytočné kilogramy po vianočnom hodovaní. Ak si vyberiete napríklad rýchlu chôdzu alebo beh po snehu, spálite viac kalórií ako počas iných ročných období.

Zimné športy tiež pomáhajú vyformovať problematické partie, podporiť zdravie srdca a dodať organizmu vitamín D, ktorý mnohým z nás počas zimy chýba. Podľa odborníkov dokáže potrebu prepotrebného vitamínu D pokryť 15 minút na slnečnom svetle 3-4 razy týždenne. Čerstvý horský vzduch môže byť prospešný aj pre ľudí s astmou či alergiami.

Na čo si dať pri zimnom športovaní pozor?

Športové vybavenie závisí od toho, akému zimnému športu sa venujete. V tomto smere sa jednoznačne oplatí investovať, pretože bezpečnosť i komfort pri pohybe sú veľmi dôležité. Dostatočnú pozornosť treba venovať aj správnej technike vykonávaného športu, pravidelnému dopĺňaniu tekutín a energie. V neposlednom rade je potrebné oblečenie a obuv s funkčnými vlastnosťami, ktoré udržia organizmus v teple a zabránia vzniku nepríjemných omrzlín. Ochranu treba poskytnúť i odkrytým častiam, a teda nevyhnutnosťou sú rukavice, čiapky, šály či šatky.

adidas zima

Čo sú omrzliny a ako sa prejavujú?

Myslieť si, že omrzliny vznikajú iba pri mínusových teplotách a dlhom pobyte vonku, nie je celkom pravda. K tomu, aby vznikli stačí jednoducho chlad, dážď alebo vietor. Najnáchylnejšie na vznik omrzlín sú tie časti tela, ktoré sú nechránené a vzdialené od srdca, čiže miesta so slabším krvným obehom. Najčastejšie sú postihnuté nohy a ruky, no výnimkou nie je ani nos, uši či dokonca líca. 

Ako sa omrzliny prejavujú? Prvým varovným príznakom je pocit chladu, stuhnutosti, postupne prichádza nepríjemné štípanie, pálenie a tŕpnutie. Omrzliny sa rozdeľujú do štyroch kategórií, pričom do prvej patria mierne omrzliny. Postihnutá časť je začervenaná a necitlivá. Vo väčšine prípadov stačí dať omrznutú časť do tepla.

Pri omrzlinách druhého stupňa už vznikajú pľuzgiere, ktoré sú naplnené čírou tekutinou. Ak sú naplnené krvou, ide o tretí stupeň omrzlín. Najťažšie sú omrzliny štvrtého stupňa, kde sú už zasiahnuté svaly, šľachy a dokonca aj kosti. Omrzliny 2-4 stupňa si vyžadujú lekársku pomoc.

Prvá pomoc pri omrzlinách

Jednou zo zásadných chýb pri vzniku omrzlín je masírovanie, resp. šúchanie postihnutého miesta. Tento postup je absolútne nevhodný, pretože môže spôsobiť poškodenie kože s následným vznikom infekcie. Čo teda robiť? Pri pocítení prvotných príznakov omrzlín je potrebné dať postihnuté miesto do tepla (zabaliť do deky, uteráka, prezliecť mokré oblečenie) a podať človeku teplé tekutiny (v žiadnom prípade alkohol!). Vhodné sú aj teplé obklady alebo kúpeľ postihnutej časti vo vlažnej vode, pričom sa odporúča začať vodou v teplote 10 stupňov a postupne teplotu zvyšovať maximálne do 37 stupňov Celzia. S pľuzgiermi je nevhodné akokoľvek manipulovať, treba ich prikryť sterilným obväzom a navštíviť lekára.  

Odporúčame prečítať: Oblečte sa správne. Bude sa vám behať lepšie

adidas zima 2
adidas zima 3
Zdroj foto: adidas

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Športujete v zime? Potom pozor na omrzliny!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.