1. AUG 2016

Pochúťky, ktoré potešia nielen vaše srdce

V štatistikách, ktoré sa týkajú výskytu srdcovo-cievnych ochorení, sa Slováci radia na popredné priečky.

Zodpovedný je za to hlavne nezdravý životný štýl, teda fajčenie, nedostatok pohybu, nadváha, obezita, stres a ďalšie faktory. Jedným z najúčinnejších spôsobov prevencie je ozdravenie jedálneho lístka a konzumácia potravín, ktoré priaznivo ovplyvňujú zdravie kardiovaskulárneho systému. Za ktoré sa vám vaše srdce poďakuje?

Čučoriedky

Čučoriedky sú pre zdravie srdcovocievneho systému vhodné z viacerých dôvodov. Azda tým najhlavnejším je ten, že obsahujú antokyány. Antokyány predstavujú osobitnú skupinu flavonoidov rozpustných vo vode. V čučoriedkach sú zastúpené,  napríklad kyanidín, delfinidín či malvidín. Hoci antokyány majú viacero pozitívnych účinkov na ľudské telo, ich hlavný význam spočíva v tom, že majú silné antioxidačné vlastnosti. To je veľmi dôležité, pretože poškodenie srdca a ciev je hlavnou príčinou kardiovaskulárnych ochorení. Okrem antokyánov majú priaznivý vplyv na zdravie srdca aj ďalšie živiny v čučoriedkach, ako napríklad vitamín C a K a tiež vláknina.

Ľanové semiačka

Ľanové semiačka sú prospešné pre srdce hlavne preto, že obsahujú bohatstvo v podobe omega-3 nenasýtených mastných kyselín.  Tie znižujú riziko kôrnatenia tepien a tiež hladinu cholesterolu v krvi. Takisto majú protizápalové účinky. Jedna polievková lyžica ľanových semien, čo je asi 10 gramov, obsahuje 2338 mg omega-3 a 606 mg omega-6 tukov. Dôležitý je nielen obsah týchto zdravých tukov, ale aj prevaha omega-3 nad omega-6 tukmi, pretože v našej strave výrazne dominujú práve omega-6 tuky, čo vedie k zdravotným problémom. Tesne pred konzumáciou je vhodné semená rozomlieť, aby ich telo čo najlepšie spracovalo.

Rajčiny

Paradajky sú prospešné pre srdce hlavne kvôli obsahu lykopénu, ktorý je významným antioxidantom, a tiež ďalším karotenoidom. Okrem toho 100 g paradajok poskytne asi 30 % ODD vitamínu C a 6 % draslíka, ktorý znižuje krvný tlak. Čo sa týka lykopénu, pre telo je lepšie využiteľný z tepelne upravených paradajok vo forme pretlaku, kečupu či paradajkovej šťavy.

Brokolica

Kardiovaskulárnym chorobám pomáha brokolica predchádzať aj vďaka obsahu sulforafánu, ktorý znižuje oxidačný stres a podporuje imunitný systém. Avšak problémom pri sulforafáne je to, že sa tepelnou úpravou ničí, preto treba brokolicu konzumovať čerstvú, napríklad v podobe smoothie.  Ak dáte prednosť varenej, tak 100 g tejto pochúťky telu poskytne 3 g vlákniny, veľké množstvo vitamínu K, vitamín C, vitamíny skupiny B, viacero minerálov a stopových prvkov.

Horká čokoláda

Podľa odborníkov je striedma konzumácia kvalitnej horkej čokolády prospešná aj preto, že znižuje krvný tlak i hladinu cholesterolu v krvi, ktoré sú hlavnou príčinou vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Za tieto účinky sú zodpovedné hlavne flavonoidy s antioxidačným účinkom. V horkej čokoláde sa nachádza aj draslík a meď, ktoré hrajú dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravia srdca a ciev. Koľko čokolády si denne dopriať? Za zdraviu prospešné sa považuje množstvo okolo 20 – 30 g denne, ktoré treba zohľadniť v celkovom energetickom príjme. 

Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Strukovinové nátierky plné bielkovín nielen pre športovcovStrukovinové nátierky plné bielkovín nielen pre športovcov

Pripravte si zo strukovín nátierky, ktoré bude milovať vaše zdravie i štíhla línia!

 

Fit raňajky skvelo doplnia orieškyFit raňajky skvelo doplnia oriešky

Milujete sladké raňajky v podobe rozličných obilninových kaší? 

 

5 zdravých receptov s ovsenými vločkami5 zdravých receptov s ovsenými vločkami

Zbiehajú sa vám slinky na banánové ovsené koláčiky alebo by ste radšej vyskúšali ovsené vločky v kombinácii s bryndzou? 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Pochúťky, ktoré potešia nielen vaše srdce

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.