1. OKT 2014

Pálivé čili papričky nakopnú metabolizmus a podporia zdravie

Mirka

Pikantné čili vnímame hlavne ako koreninu, ktorá dodá chuť pripravovaným pokrmom. V skutočnosti sú tieto zelené, červené či oranžové papričky nabité živinami, ktoré prospievajú zdraviu i štíhlej línii.

Štipľavé čili je dlhé storočia súčasťou mexickej kuchyne. Do ostatných častí sveta sa dostali v priebehu 15-16. storočia. Na svojich výpravách sa s nimi stretol Krištof Kolumbus a predstavil ich Európe. Aktuálne sú obľúbenou koreninou, ktorá sa používa v čerstvej, sušenej či práškovej forme. Výhodou je, že vďaka existencii mnohých odrôd čili, môžeme tieto pikantné papriky pestovať v záhrade, na okennom parapete či na balkóne, a tak čerpať početné zdravotné výhody priamo z čerstvých plodov.

Čerstvé čili papričky sú plné výživných látok

Sto gramov čerstvých čili papričiek je skvelou zásobárňou vitamínu C. Dennú dávku tohto najdôležitejšieho antioxidantu pokryjú až na 240 percent. Okrem céčka sú v čili obsiahnuté aj ďalšie živiny: vitamíny zo skupiny B (najmä B6), A, E, K, železo, meď, draslík, horčík, fosfor, luteín a nemožno zabudnúť na kapsaicín. Práve táto látka dodáva čili ostrú chuť.

Nepodceňujte ani sušené čili

Ako je to so sušeným čili? Dve lyžičky, čo je cca 5,4 gramu, obsahujú: vitamín E (14 percent odporúčanej dennej dávky, A (9 percent ODD), vláknina (7,5 % ODD), vitamín B6 (6,5 % ODD), vitamín K (6,3 % ODD), ďalej meď, železo, mangán, vitamíny B2 a B3 a draslík.

Odporúčame prečítať: Karnitín zvyšuje výkon a pomáha odbúravať tuky

Je veľa dôvodov, prečo si obľúbiť pikantné čili papričky

  • sú zásobárňou vitamínu C, ktorý posilňuje imunitný systém, chráni pred starnutím, podporuje tvorbu kolagénu nevyhnutného pre zdravú a krásnu pokožku
  • kapsaicín pomáha bojovať proti baktériám, vírusom a plesniam, navyše vedeckú štúdie naznačujú, že má schopnosť zabrániť vzniku rakoviny, cukrovky a tiež disponuje analgetickými účinkami
  • okrem céčka sú v čili paprike obsiahnuté aj ďalšie antioxidanty (vitamín A, E, luteín, zeaxantín), ktoré bojujú proti voľným radikálom, ktoré sú zodpovedné za vznik mnohých zdravotných problémov
  • vitamíny skupiny B sa podieľajú na správnom fungovaní metabolizmu i nervovej sústavy, sú prevenciou depresie i úzkosti
  • znižujú hladinu cholesterolu v krvi a riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení
  • kapsaicín stimuluje vylučovanie hlienov z nosa a prekrvenie pľúc, čo sú výborné účinky pri dýchacích ťažkostiach

Čili a chudnutie

Po konzumácii čili dochádza k zvýšenej produkcii tepla a väčšej spotrebe kyslíka, čo má pozitívne účinky na fungovanie metabolizmu a spaľovanie tukových zásob. Potvrdzuje to aj štúdia odborníkov z Daegu University v Kórey, podľa ktorých čili znižuje celkový príjem kalórií, spaľuje tukové tkanivo a tiež znižuje hladinu tuku v krvi.

Odporúčame prečítať: BMI je minulosťou. Nahradil ho presnejší a spoľahlivejší ABSI

Nákup a skladovanie

V ideálnom prípade si dopestujte čili doma v záhrade alebo na balkóne. Po zbere plodov, ktoré by mali mať žiarivú farbu, pevnú kožu bez čiernych škvŕn, ich vysušte na suchom mieste. Majte na pamäti, že ak čili nemajú svoju „živú“ farbu, potom nedisponujú ani typickou chuťou.

Po usušení ich skladujte v chladných a tmavých priestoroch v uzatvorenej nádobe. Sušené alebo čerstvé čili vždy pred použitím opláchnite pod prúdom tečúcej vody. Samozrejme, čili je bežne dostupnou koreninou v obchodoch i na trhoch. V tomto prípade si vyberajte kvalitné koreniny od overených producentov. Ak kupujete čerstvé čili, skladujte ich v chladničke v papierových vreckách. Vydržia tak zhruba týždeň.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (criminalat)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Pálivé čili papričky nakopnú metabolizmus a podporia zdravie

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.