28. JUN 2016

Jedzte brokolicu. Budete zdravší i mladší

Brokolica posilňuje imunitný systém, a dokonca spomaľuje proces starnutia organizmu. 

Môže za to sulforafán a ďalšie antioxidanty, ktoré sú v brokolici hojne zastúpené. Podľa odborníkov z Division of NanoMedicine, Department of Medicine, University of California, Los Angeles, je za spomalenie starnutia zodpovedný hlavne sulforafán, znižujúci oxidačný stres a spomaľujúci pokles aktivity imunitného systému, ktorý súvisí s pribúdajúcim vekom. To znamená, že pravidelná konzumácia brokolice a ďalšej zeleniny, bohatej na sulforafán, môže spomaliť starnutie organizmu (1). Problémom však je, že sulforafán sa tepelnou úpravou ničí, lenže jedenie surovej brokolice nie je tiež príliš lákavé. Riešením by mohlo byť smoothie, do ktorého pridáme čerstvú brokolicu. Príjem sulforafánu možno zvýšiť aj konzumáciou kapusty.

Tip na brokolicové smoothie

1 šálku čerstvej brokolice, 1 jablko, 1 banán, ½ šálky mandľového alebo kokosového mlieka, ½ šálky vody zmixujte vo výkonnom mixéri. Dochuťte domácim včelím medom a šťavou z citróna alebo limetky.

Aké sú ďalšie pozitíva brokolice?

Je bojovníčkou proti viacerým ochoreniam

Mnoho ďalších zdravotných výhod sa spája práve so sulforafánom – môže spomaliť a zabrániť vzniku osteoartrózy (ochorenie kĺbov a chrbtice) a  niektorých druhov rakoviny, znížiť tlak, podporiť zdravie srdca a zlepšiť funkciu obličiek. Podľa štúdie odborníkov z Institute of Food Research, Norwich, štyri porcie brokolice týždenne majú schopnosť ochrániť mužov pred vznikom rakoviny prostaty (2).

Očisťuje a zlepšuje trávenie

Brokolica je tiež vhodná na detoxikáciu tela, pretože obsahuje viaceré fytochemikálie, ktoré navyše pôsobia protizápalovo, ako napríklad kemferol. Vláknina je zasa výborná na zlepšenie trávenia –  v 100 g brokolice sa nachádza 2,6 g vlákniny. Brokolica sa hodí i do diétneho jedálnička, pretože obsahuje iba 34 kcal/100 g (6,6 g tvoria sacharidy, 2,8 g proteíny, 0,3 g tuky) a tiež obsahuje mnoho látok, ktoré podporujú zdravie a dodávajú vitalitu.

Zásobuje telo množstvom živín

Pravidelnou konzumáciou brokolice možno do tela doplniť množstvo prospešných látok. Čerstvá brokolica je zásobárňou vitamínu C a vitamínu K. Céčko je dôležitým antioxidantom a vitamín K má vplyv na správnu zrážanlivosť krvi. V menšom množstve sú v brokolici zastúpené B vitamíny (vrátane kyseliny listovej), beta-karotén a ďalšie karotenoidy a aj minerály (draslík, vápnik, meď, železo, horčík, selén, zinok).

Referencie:
http://www.jacionline.org/article/S0091-6749%2808%2900148-6/abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?orig_db=PubMed&cmd=Search&term=%22PLoS+ONE%22%5BJour%5D+AND+2008%5Bpdat%5D+AND+Mithen,+Richard%5Bauthor%5D

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Omega-3 tuky sú pre človeka kľúčové. kde ich nájdeme?Omega-3 tuky sú pre človeka kľúčové. Kde ich nájdeme?

Podľa väčšiny odborníkov v našej strave chýbajú omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, a preto trpíme srdcovocievnymi a aj ďalšími civilizačnými ochoreniami.  

 

Ako piť zeleninové a ovocné šťavy?Ako piť zeleninové a ovocné šťavy?

Pri chudnutí môžu byť zradné hlavne ovocné šťavy, ktoré obsahujú veľa energie.  

 

Tipy, ako prežiť večerné zobkanie bez ujmyTipy, ako prežiť večerné zobkanie bez ujmy

Každého z času na čas prepadne chuť na niečo sladké. Ako to však v zdraví a pohode ustáť? 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Jedzte brokolicu. Budete zdravší i mladší

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.