26. MAR 2015

Hlávková kapusta je užitočná nielen pre bežcov

Mirka

Pri behoch dochádza k veľkej strate tekutín a elektrolytov. Konzumácia kapusty je spôsob, ako do tela doplniť draslík a ďalšie látky. 

Výhod prijímania vysokého množstva zeleniny je hneď niekoľko. Skvelo chutí, obsahuje minimum kalórií a je bohatá na živiny. V jedálnom lístku bežného človeka, ale ani športovca by nemala chýbať hlávková kapusta.

Kapusta ako súčasť zdravej stravy

Sto gramov kapusty obsahuje iba 25 kalórií. Vďaka tomu si netreba dávať príliš veľký pozor na skonzumované množstvo. Obsahuje viaceré fytochemikálie, ktoré zabraňujú vzniku civilizačných ochorení. Je bohatá na vitamín C, ktorý je najvýznamnejším antioxidantom. Ďalej obsahuje vitamíny zo skupiny B, vitamín A a K, viaceré minerálne látky a stopové prvky.  V kapuste sú zastúpené draslík, železo, horčík, fosfor, zinok či mangán. Nechýba ani vláknina.

Draslík a beh

V stogramovej porcii sa nachádza 170 mg draslíka (odporúčaná denná dávka sa môže hýbať od 2000-3500 mg). Draslík je súčasťou telesných tekutín a pri nadmernej fyzickej námahe sa z tela vyplavuje. Ak je ho v organizme málo, stúpa krvný tlak, srdcová činnosť je nepravidelná a človek znervóznie. Preto je draslík obzvlášť dôležitý napríklad aj pre vytrvalostných bežcov a športovcov vo všeobecnosti.  

Aj vy by ste mali jesť pravidelne kapustu

Dôvodov, prečo si pravidelne dopriať kapustu, je viacero. Viete, ktoré sú to?

  • Kapusta obsahuje minimum kalórií a zasýti, čiže sa hodí do diétneho jedálnička. Možno ju bez problémov pridať k širokej škále jedál ako prílohu alebo  z nej pripraviť chutné pokrmy.
  • V tejto listovej zelenine je zastúpené vysoké množstvo vitamínu K a antioxidantov, ktoré podporujú činnosť mozgu. Jedzte ju aj vtedy, ak máte problém s koncentráciou.
  • Napomáha očiste organizmu a posilňuje obranyschopnosť (vláknina, vitamín C atď.).
  • Draslík sa podieľa na správnom fungovaní srdcovocievneho systému.
  • Stabilizuje hladinu krvného cukru v krvi.
  • Je prevenciou zápchy.
  • Blahodarne vplýva na nervovú sústavu, pomáha lepšie zvládať stres, nervozitu či odstrániť nespavosť (vitamíny zo skupiny B, horčík)
  • Znižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Kapusta a bolesť hlavy?

Podľa babských rád možno použiť kapustu aj vtedy, keď vás bolí hlava. Teplé obklady z listov kapusty sa zabalia do plátna a prikladajú na čelo. Vhodné je tiež vypiť 25-50 ml kapustovej šťavy (tento trik použite i vtedy, keď ste požili vyššie množstvo alkoholu).

Kapusta spôsobuje nadúvanie

Nejesť kapustu iba preto, že spôsobuje nadúvanie, je slabý argument. Tieto vlastnosti možno zmierniť tak, že do nej pridáte rascu, tymian alebo šalviu.

Ako pripraviť kapustu?

Kapustu je najlepšie jesť čerstvú alebo pripravenú v pare, pretože sa v nej zachová najviac výživných látok. Hodí sa do šalátov, ako príloha k mäsu, do polievok alebo nátierok. Môžete si  z nej pripraviť zeleninový boršč alebo si ju pripraviť kvasenú.

Odporúčame prečítať: Listová zelenina ako liek


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Hlávková kapusta je užitočná nielen pre bežcov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.