5. FEB 2015

Depresia, stres, nízke sebavedomie. Pomoc ponúka bežecká terapia

Vo viacerých krajinách slúži beh ako podporná terapia pri liečbe psychických problémov. Ako je to u nás a čo je vlastne bežecká terapia? 

O pozitívnych účinkoch behu na telo i psychiku niet pochýb. Posilňuje kardiovaskulárny systém a svalstvo, zlepšuje náladu, prospieva imunitnému systému, pomáha z tela vyplavovať toxické látky, je prevenciou nadváhy, obezity  atď.

Samozrejme, pôsobenie behu na telo, mozog a vôbec psychické rozpoloženie človeka, je predmetom vedeckého skúmania. Mnohé z uskutočnených vedeckých štúdií potvrdili, že beh má schopnosť pomôcť pri psychických problémoch, ako sú napríklad depresie či úzkosti. Preto je vo viacerých krajinách veľmi populárna bežecká terapia, teda bežecký program vedený certifikovaným bežeckým terapeutom. U nás o túto oblasť nie je príliš veľký záujem. Ľudia behajú väčšinou pre radosť a beh ako terapia je pre nich skôr neznámym pojmom. Lenže aj tu nájdete bežeckú školu, zatiaľ jedinú na Slovensku, v ktorej môžete bežeckú terapiu absolvovať. O čom je bežecká terapia a ako prebieha? Spýtali sme sa priamo bežeckej terapeutky Moniky Ruffini.

Bežecká terapia ovplyvňuje pozitívne mozog

Ako ovplyvňuje bežecká terapia psychickú stránku človeka? „Pomalým behom, ktorým sa vykonáva bežecká terapia, zlepšujeme nielen telesnú kondíciu, ale aj pozitívne vplývame na mozog. Bežecká terapia podporuje jeho prekrvenie a zásobenie kyslíkom, zlepšuje pamäť a dokonca niektoré štúdie dokazujú aj vznik nových mozgových buniek a nervových spojení. Vytrvalostný beh pozitívne ovplyvňuje zväčšenie hipokampu, teda tej časti mozgu, ktorá zohráva dôležitú úlohu pri spracovaní emócií. Antidepresívny charakter behu ovplyvňujú najmä dva faktory. Odpútanie sa od rušivých podnetov, tzv. stresorov, ktoré na nás vplývajú počas dňa. A očakávanie uvoľnenia bezprostredne nasledujúceho po telesnom zaťažení, ktoré príde ako keby samo od seba,“ vysvetľuje bežecká terapeutka z bezeckaterapia.sk a dodáva, že z hľadiska uvoľnenia pôsobí beh ako válium (sedatívum), ale je oveľa zdravší. „Keď je telo unavené, stres vo vašej hlave vám už neškodí. Beh je v tomto prípade jednou z najúčinnejších terapií pri psychosomatických poruchách. Iné výskumy zasa zistili, že pri strese organizmus produkuje kynurenín, ktorý môže viesť k depresiám. Avšak telesný pohyb ho pomáha premieňať na neškodnú látku (kyselinu kynurenovú), takže sme menej náchylní na depresie zapríčinené stresom,“ hovorí koučka.

Pre koho je bežecká terapia a ako prebieha?

Bežecká terapia je vhodná nielen pre ľudí so zdravotnými problémami, ale pre všetkých, ktorí chcú urobiť niečo pozitívne pre svoje telo i psychiku. Keďže sa behá v pomalšom tempe a intenzita sa zvyšuje postupne, je bežecká terapia vhodná pre každého človeka bez ohľadu na vek, stavbu tela či kondíciu. Keďže ide o terapiu, obzvlášť prospešná je pre ľudí, ktorí žijú v strese, trpia depresiami, úzkosťou, bolesťami hlavy, migrénou, poruchami spánku, nízkym sebavedomím alebo majú problém s nejakou formou závislosti.

Chcete bežeckú terapiu absolvovať? Potom by ste mali vedieť, že kurz trvá 12 týždňov, pričom v každom týždni sa uskutočňujú dve lekcie v trvaní jednej hodiny. Zásada znie, že bežecká terapia vždy prebieha v príjemnom prostredí, teda na čerstvom vzduchu v parkoch či lesoch. Lekcie môžu byť individuálne alebo skupinové. „Pri oboch formách sa využíva zásada postupnosti zaťaženia v rámci 12-týždňového cyklu. Cieľom je odbehnúť na konci cyklu súvislý beh v trvaní 30 minút primeraným tempom. Počas kurzu sa beží pomalým tempom v aeróbnom pásme zaťaženia. Počas behu i po ňom sa sústredíme na uvoľnenosť a navodenie príjemných pocitov. Dôležitou súčasťou bežeckej terapie je dýchanie. Snažíme sa o hlboké dýchanie do brucha, pretože plytké dýchanie hrudným košom nám pre beh v aeróbnom pásme nepostačuje. Kontrolu techniky behu a dýchania počas behu vykonáva bežecký terapeut, ktorý sprevádza skupinu alebo jednotlivca,“ vysvetľuje Monika Ruffini a dodáva, že hovoriť alebo premýšľať o behaní nemá zmysel a že iba vlastná skúsenosť umožňuje spoznať jeho blahodarne účinky.

Odporúčame prečítať: Môžu s behom v zime začať aj začiatočníci?


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Depresia, stres, nízke sebavedomie. Pomoc ponúka bežecká terapia

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.