20. JAN 2014

Čo jesť večer po cvičení?

Mirka

Viete, čo je jedným z najväčších prehreškov v rámci zdravého stravovania? Vynechať jedlo po cvičení! Tohto omylu sa dopúšťajú mnohí, pretože sú presvedčení o tom, že vynechanie večere im pomôže urýchliť chudnutie. Je to však obrovská chyba.

Ak túžite po pevnom zdraví a vyformovanej postave, okrem pravidelného pohybu potrebujete vyváženú stravu bohatú na komplexné sacharidy, kvalitné proteíny, zdravé tuky, vitamíny, minerály a ďalšie látky. Dôležité je nielen zastúpenie jednotlivých zložiek potravy, ich množstvo, ale aj kombinácia a spôsob prípravy. To treba zohľadniť aj pri zostavovaní zdravej a chutnej večere. Tu je niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré vám v tomto smere pomôžu:

Neignorujte jedlo po tréningu

Odborníci neustále zdôrazňujú dôležitosť prvého jedla dňa, teda raňajok. Fitness tréneri zasa kladú svojim zverencom na srdce, že jedlo pred a po tréningu je pre športujúceho človeka kľúčové. Ak ste doteraz považovali ignorovanie večere za správny krok, ktorý vás privedie k vysnívanej postave rýchlejšie či ľahšie, rýchlo na to zabudnite a začnite večerať.

Ak chudnete, obmedzte sacharidy

Ak si neviete so zostavením posledného jedla dňa poradiť, zapamätajte si, že večera by mala byť zložená v prevažnej časti z kvalitných bielkovín (kuracie mäso, ryby, vajcia, mliečne výrobky a pod.) skombinovaných so zeleninou. Veľkému množstvu komplexných sacharidov a tukov sa vyhýbajte. Obzvlášť vtedy, ak sa snažíte schudnúť. Na čo ešte treba myslieť? Ihneď po tréningu je dôležité vypiť kvalitný proteínový nápoj (aminokyseliny BCAA) a do dvoch hodín si dopriať vhodné bielkovinové jedlo (napr. losos s dusenou brokolicou a niekoľkými kvapkami olivového oleja).

Po vytrvalostnom tréningu doplňte aj sacharidy

Ak máte za sebou náročný vytrvalostný tréning, je nutné organizmu dodať ihneď  tzv. rýchle sacharidy v kombinácii s bielkovinami (kvalitný proteínový nápoj a niekoľko piškót). Do hodiny a pol si doprajte vyváženú porciu jedla, ktoré obsahuje komplexné sacharidy, zdravé tuky a kvalitné bielkoviny (kuracie mäso s celozrnnými cestovinami a zeleninou dochutenou olivovým olejom).

Po silovom tréningu hrajú hlavnú úlohu bielkoviny

Pri posilňovaní dostávajú zabrať najmä svaly. Preto je nevyhnutné podporiť ich obnovu a regeneráciu. Na tento účel ideálne poslúžia bielkoviny. Ako teda postupovať? Ihneď po ukončení silového tréningu doprajte svalom bielkoviny, ideálne aminokyseliny BCAA, a zhruba po hodine prichádza na rad večera zložená z bielkovín a zeleniny (cottage so zeleninou, zeleninový šalát s kuracím mäsom).

Aj voda je dôležitá

Pitný režim zohráva dôležitú úlohu v živote každého človeka, a teda aj v živote športujúceho. Organizmus potrebujete tekutiny počas celého dňa, obzvlášť pred, počas i po tréningu. A voda by mala byť aj súčasťou večere. Na doplnenie celkového pitného režimu počas dňa sú vhodné aj bylinkové čaje, zriedené zeleninové či ovocné šťavy.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Apolonia)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čo jesť večer po cvičení?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.