19. JUN 2014

5 potravín, ktoré nakopnú váš mozog

Mirka

Ak je v strave napríklad nedostatok zdravých tukov, pamäť i mozgové funkcie nefungujú tak, ako by mali. Dopriať mozgu iba zvýšené množstvo nenasýtených mastných kyselín však nestačí. Bez akých živín sa mozog nezaobíde?

Staráme sa o svoje telo, no na mozog väčšina z nás zabúda. Neuvedomujeme si, že funkcie mozgu ovplyvňuje množstvo faktorov: pravidelný tréning mozgu, dostatočný spánok, schopnosť zvládať stres a, samozrejme, správna strava.

Aj mozog potrebuje palivo

Mozog, podobne ako ľudské telo, dokáže podávať výborné výkony iba vtedy, ak má dostatok správneho paliva. Ak mu ho chcete dopriať, mali by ste sa zamerať na konzumáciu určitých typov potravín a ,naopak, niektorým pokrmom sa vyhnúť.

Čo to znamená v praxi? Váš jedálny lístok by mal obsahovať veľa ovocia, zeleniny, celozrnných produktov, rýb a ďalších potravín.  Tiež je vhodné vylúčiť zdroje nasýtených tukov, alebo ich mať aspoň pod kontrolou, ktoré môžu koncentráciu a pamäť ovplyvniť negatívne. Mozgu a pamäťových funkciám tiež neprospievajú rýchle cukry (biely cukor, biela múka, rafinované potraviny). Ak teda potrebujete mozog nakopnúť, siahnite radšej po komplexných sacharidoch (ovsené vločky, celé zrná, strukoviny). Pozrime sa však na 5 potravín, ktoré mozgu prospievajú:

1. Avokádo

Avokádo je výbornou potravinou nielen pre všetkých, ktorí športujú a chcú žiť zdravo, ale i pre tých, ktorí potrebujú nakopnúť mozgové funkcie. V prvom rade je výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín (omega-3 a omega-6), ktoré sú pre zdravie mozgu kľúčové. Obsahuje tiež dôležité antioxidanty, ako napríklad vitamín E, betakarotén, luteín atď., ktoré ho chránia pred škodlivými voľnými radikálmi. Okrem toho, že prospieva mozgu, disponuje aj protizápalovými účinkami, prospieva zraku a je prevenciou vzniku mnohých ochorení.

Odporúčame prečítať: Odhalenie: to najlepšie ovocie pre zdravý životný štýl

 

2. Kokosový olej

Kokosový olej je zdrojom dôležitých mastných kyselín (laurovej, kaprinovej, kaprylovej, myristovej), ktoré sú dôležité pre správnu činnosť metabolizmu, ale aj mozgu. Kokosový olej má ďalej schopnosť bojovať proti zápalom, vírusom, baktériám i plesniam. Veľa sa hovorí o jeho pozitívnych účinkoch na krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi, ktoré ovplyvňujú zdravie kardiovaskulárneho systému.

Odporúčame prečítať: Novým hitom v zdravom stravovaní je kokosový olej

 

3. Chia semiačka

Chia semiačka sú výborným zdrojom omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín, vitamínov skupiny B, rozpustnej i nerozpustnej vlákniny a ďalších látok (napríklad majú niekoľkonásobne vyšší obsah vápnika ako mlieko). Z tohto dôvodu sú výbornou voľbou na podporu mozgových funkcií, zvýšenie vytrvalosti pre športovcov i pre všetkých tých, ktorí sa snažia schudnúť. Celkovo sa podieľajú na posilnení imunitného systému a pôsobia protizápalovo.

4. Tmavá čokoláda

Ak máte pred náročnou skúškou, či na vás čaká vyčerpávajúca porada v práci, kde sa musíte sústrediť, siahnite po kvalitnej tmavej čokoláde. Obsahuje flavonoidy, ktoré zlepšujú kognitívne a pamäťové funkcie. Navyše sa pri jej konzumácii uvoľňujú endorfíny. Hormóny šťastia nielenže zlepšia náladu, eliminujú strach či úzkosť, ale podľa viacerých výskumov pomáhajú tlmiť aj nepríjemnú bolesť. Jediné, na čo je treba dať pozor, je kvalita tmavej čokolády. Nezabúdajte, že by mala obsahovať minimálne 70 percent kakaa.

5. Paradajky

Paradajky obsahujú mnoho prospešných živín. V súvislosti s touto chutnou zeleninou sa snáď najčastejšie spomína lykopén. Lykopén je silný antioxidant, ktorý mozog chráni i pred demenciou. Ak sú paradajky tepelne upravené, množstvo lykopénu v nich sa ešte znásobí. Vhodné je tiež paradajky kombinovať so zdravými tukmi (semiačka, panenské oleje), ktoré umožňujú lepšie a ľahšie vstrebávanie tohto antioxidantu.

Ďalšie potraviny, ktoré sú skvelé pre mozog a pamäť:

  • rozličné druhy orechov, pretože obsahujú zdravé tuky i dôležité antioxidanty
  • quinoa je obilnina, ktorá obsahuje komplexné sacharidy, ktoré sú palivom pre mozog i rad ďalších živín
  • ryby (losos, tuniak) sú zdrojom zdravých tukov
  • prírodné oleje (olivový, ľanový repkový) sú zásobárňou omega-3 nenasýtených mastných kyselín
  • rozličné druhy ovocia (čučoriedky, hrozno) a zeleniny (špenát, brokolica, cesnak) sú zásobárňou mozog chrániacich antioxidantov
  • mliečne výrobky, vajíčka, ale aj sója zvyšujú schopnosť koncentrovať sa
  • voda, pretože ak nemá mozog k dispozícii dostatok tekutín, vzniká únava a nesústredenosť
Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (cooldesign)

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - 5 potravín, ktoré nakopnú váš mozog

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

powerfood
powerfood
 13.8.2014 22:55

Super, konecne niekto vypichol dolezite potraviny, namiesto propagacie toho ze mozog potrebuje glukozu.
Mozog totiz najlepsie funguje na tukoch :-)

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.