13. JUN 2014

Sladký život bez cukru? Voľte zdravé alternatívy!

Mirka

Uvedomujete si negatíva nadmernej konzumácie bieleho cukru a hľadáte zdravšie alternatívy, ktoré nespôsobujú výkyvy krvného cukru? Zoznámte sa so sladidlami, ktoré majú nízky glykemický index a sú vhodné aj pre diabetikov.

Skôr, ako si predstavíme zdravšie alternatívy rafinovaného cukru, pozrime sa na základné členenie sacharidov a ich účinok na hladinu cukru v krvi. Sacharidy sa delia na jednoduché a zložené (disacharidy, polysacharidy).

Do kategórie jednoduchých cukrov patria monosacharidy (glukóza, fruktóza, galaktóza). Tieto cukry chutia „božsky“ sladko, lenže ako dokážu rýchlo organizmu energiu dodať, tak rýchlo človek po ich konzumácii aj vyhladne. Najhoršie je, že telo si neodbytne pýta ďalšie rýchle cukry. Monosacharidy teda majú vysoký glykemický index (GI): spôsobujú výkyvy krvného cukru, neustály hlad, následné priberanie a pri dlhodobej nadmernej konzumácii aj rad zdravotných ťažkostí. Do tejto kategórie patrí hlavne rafinovaný cukor a všetky produkty, v ktorých je zastúpený.

V prípade, že sa chce človek vyhnúť výkyvom krvného cukru, ktorý sa spája s neodolateľnou chuťou maškrtiť a následným priberaním, mal by do jedálnička zaradiť komplexné sacharidy. Má to hneď niekoľko výhod: zasýtia na dlhší čas, pretože energia z nich je uvoľňovaná postupne, sú zdrojom vlákniny a ďalších živín. Patria sem napríklad celozrnné produkty.

Odporúčame prečítať: Glykemický index – čo to je a ako ho využiť?

 

Zdravé náhrady rafinovaného cukru

Rafinovaný cukor patrí teda medzi rýchle (jednoduché) cukry a má vysoký glykemický index (GI je väčší ako 70). Otázka znie, či sú dostupné aj zdravšie alternatívy bieleho cukru, teda sladidlá s nízkym glykemickým indexom (GI menší ako 55), ktoré možno využiť na osladenie kávy, čaju, ale aj pri varení alebo pečení. Dobrou správou je, že existujú a tu je ich zoznam. Pri každom sladidle je uvedený i jeho glykemický index.

Stévia (GI=0)

Stévia cukrová pochádza z oblastí Južnej Ameriky a aktuálne je veľmi populárna aj u nás, pretože má nulovú kalorickú hodnotu. Je dostupná v rozličných alternatívach s rozličným stupňom sladivosti. Je to praktické a zdravé sladidlo na priame použitie do kávy či čaju, ale i na varenie a pečenie. Stévia je výbornou voľbou aj pre diabetikov.

Odporúčame prečítať: Zabudnite na cukor a umelé sladidlá. Je tu stévia!

 

Brezový cukor je známy ako xylitol (GI=7)

Na prvý pohľad pripomína brezový cukor klasický rafinovaný cukor. Tento druh sladidla disponuje rovnakou sladivosťou ako cukor, ale keďže má nízky GI nespôsobuje výkyvy krvného cukru a s nimi spojené negatívne účinky. Je vhodný pre diabetikov. Jeho konzumácia však prináša aj rad ďalších účinkov: detoxikuje organizmus, prospieva tráviacemu traktu, nespôsobuje zubný kaz atď.

Sirup z agáve (GI=22)

Sirup z kaktusu agáve je výbornou alternatívou cukru i medu, ktorý je vhodný aj pre ľudí s cukrovkou. Obsahuje inulín, látku, ktorá v ľudskom organizme pôsobí ako prebiotikum (podporuje rast priateľských baktérií v ľudskom tele). Agáve sirup má vyššiu sladivosť ako rafinovaný cukor.

Topinamburový sirup

Topinamburový sirup sa vyrába z hľúz topinambura. Toto sladidlo má veľmi nízky glykemický index, ale obsahuje aj rad prospešných látok. Obsahuje až 40 percent vlákniny, pričom bohato zastúpený je hlavne inulín slúžiaci ako prebiotikum. Topinamburový sirup teda podporuje činnosť imunitného systému, zlepšuje trávenie a detoxikuje.

Kokosový cukor (GI=35)

Kokosový cukor sa vyrába z nektáru kvetov kokosových paliem. Okrem toho, že má nízky glykemický index, obsahuje mnoho výživných látok, ktoré ľudskému organizmu prospievajú (vitamín skupiny B, zinok, železo). Zvyčajne disponuje rovnakou sladivosťou ako klasický cukor. Kvôli jedinečnej aróme sa hodí najmä na osladenie nápojov.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Suat Eman)

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Sladký život bez cukru? Voľte zdravé alternatívy!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

maltitol@outlook.com
maltitol
 19.2.2015 21:10

Ahoj, jako zdavou alternativu bych doplnila ještě maltitol. Má méně kalorií i sacharidů než cukr, ale zároveň téměř stejnou sladivost. Taky se po něm nekazí zuby :-) Koho to zajímá, může si něco přečíst tady http://www.maltitol.cz