14. MAR 2014

Zdravie ukryté v ovocných a zeleninových šťavách

Mirka

Odborníci neustále zdôrazňujú, že ovocie a zelenina sú v našom stravovaní stále nedostatočne zastúpené. Ak vás už nebaví chrumkať ovocné a zeleninové plody, pripravte si z nich chutné a výživné šťavy. Sú prirodzeným zdrojom živín, ktoré ľudský organizmus nevyhnutne potrebuje.

Ovocie a zelenina sú plné výživných látok, ktoré podporujú fyzické i duševné zdravie človeka. Okrem toho sú ideálnymi surovinami na prípravu chutných štiav. Skôr, ako sa pustíte do ich prípravy, mali by ste poznať niekoľko dôležitých pravidiel.

Šťavy sú doplnkom jedálnička, nie ich základom

Aj popíjanie štiav z ovocia a zeleniny má svoje pravidlá. Obozretní by mali byť napríklad ľudia s cukrovkou, a to hlavne pri pití ovocných štiav, ktoré sú bohaté na sacharidy a môžu zvýšiť hladinu krvného cukru. Ďalej tí, čo sa snažia redukovať svoju hmotnosť, by sa mali zamerať skôr na požívanie zeleninových štiav, ktoré sú menej kalorické a disponujú nižším obsahom cukru, poprípade ovocné šťavy piť iba dopoludnia. A pre všetkých ostatných platí, že ovocné a zeleninové šťavy sú prospešným doplnkom zdravého jedálnička, ale nemali by byť náhradou normálneho jedla.

Vyberajte a vhodne kombinujte

Pokiaľ je to možné, pripravujte si šťavy zo sezónneho ovocia a zeleniny. Nebojte sa jednotlivé druhy ovocia (zeleniny) kombinovať podľa chuti. V prípade, že máte zdravotné problémy, preferujte konkrétny druh ovocia alebo zeleniny. Pri problémoch s vysokým krvným tlakom pridajte do zeleninovej šťavy cesnak, ak potrebujete posilniť imunitný systém potom je vhodné dať do nápoja aj šťavu zo zázvoru alebo citrónu.

Dodržiavajte zásady odšťavovania a konzumácie

Odšťavovanie má v porovnaní s priamou konzumáciou ovocia a zeleniny viacero výhod. Mnohé z nich sú v odšťavenej podobe ľahšie stráviteľné i chutnejšie. Šťavy tiež jedálny lístok obohatia o potraviny, ktoré by ste bežne čerstvé (najmä kvôli nie najlepšej chuti) nekonzumovali. Veľmi dôležité však je dodržať niekoľko pravidiel:

  • preferujte ovocie a zeleninu z vlastnej záhrady alebo od miestnych pestovateľov
  • ovocné a zeleninové plody pred odšťavením dôkladne umyte
  • čo sa týka konzumácie, šťavy pridávajte do jedálnička postupne, začnite tými ľahšie stráviteľnými
  • nebojte sa experimentovať a chuť šťavy vylepšiť napríklad citrónmi, limetkami či zázvorom
  • šťavy konzumujte, pokiaľ je to možné, ihneď po príprave, pretože potom sa znižuje výživová hodnota

Ponuka je pestrá, stačí si iba vybrať

Medzi klasiku v odšťavovaní patria jablká. Majú mnoho pozitívnych účinkov na ľudský organizmus (posilňujú imunitu, podporujú trávenie a zdravie kardiovaskulárneho systému). Ak preferujete skôr zeleninu, potom vám bude chutiť napríklad paradajková šťava. Kvôli bohatému obsahu lykopénu sú rajčiny vhodným prostriedkom na posilnenie srdca. Podľa viacerých výskumov sú jednou z foriem prevencie pred rakovinovými ochoreniami. Šťava z kapusty nielenže posilní imunitný systém, ale pomôže aj s trávením. Je vhodná aj pre tých, ktorí sa snažia schudnúť, pretože obsahuje minimum kalórií a množstvo prospešných látok. Ďalšími skvelými plodmi na odšťavovanie sú: mrkva, petržlen, brokolica, listová zelenina, citrusové plody, ananás atď.

Dostali ste chuť na chutný nápoj a neviete, ako ho pripraviť? Veľa zaujímavých receptov nájdete v sekcii Recepty, a to napríklad:

Osviežujúci uhorkový drink

Zdravé smoothie z kefíru s arašidovým maslom a jahodami

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Praisaeng)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Zdravie ukryté v ovocných a zeleninových šťavách

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.