13. JAN 2015

Začiatok roka prináša zmeny. Ako ozdraviť svoj jedálniček?

Mirka

Za každú aj tú najmenšiu pozitívnu zmenu v zložení jedálnička sa vám organizmus poďakuje. Ako začať? 

Možno i vy patríte medzi tých, ktorí vedia jedným dychom vymenovať všetko, čo by chceli v rámci životného štýlu zmeniť. V tomto prípade však platí, že menej je viac. Uspejete vtedy, ak budete zmeny zavádzať pomaly a postupne. Ak si naložíte na seba veľa, vzdáte sa ich alebo budete pri ich dodržiavaní švindľovať.

5 tipov, ako ozdraviť jedálny lístok

1. Zamilujte si pitný režim

Voda je jedným zo základných pilierov zdravého životného štýlu. Dostatočný prísun tekutín odstraňuje z tela toxické látky, zabezpečuje správne fungovanie látkovej výmeny, zlepšuje zásobovanie buniek živinami atď. Ak patríte k milovníkom sladkých limonád či umelých džúsov, v prvom rade by ste sa ich mali vzdať a zamerať sa na pitie čistej vody, riedených ovocných a zeleninových štiav, bylinkových čajov či smoothies. Začať môžete hneď ráno 1-2 pohármi čistej vody, ktorá skvelo nakopne metabolizmus. Potom pite priebežne počas celého dňa.

Odporúčame prečítať: 15 dôvodov, prečo piť (nielen) ráno vodu s citrónom

2. Dodajte svojmu jedálničku farby

Aké množstvo ovocia a zeleniny denne skonzumujete? Podľa odborníkov by to malo byť denne 5-6 porcií ovocných a zeleninových plodov, no mnohí z nás skonzumujú ledva polovicu alebo ešte menej. Pritom ovocie a zelenina by mali byť základom nášho jedálnička. Pri výbere preferujte nielen chute a sezónnosť, ale snažte sa i o to, aby ste konzumovali čo najpestrejšiu škálu ovocia a zeleniny. Skvelým riešením je aj príprava smoothies, pri ktorých môžete naplno zapojiť svoju fantáziu.

Odporúčame prečítať: Recepty na detox smoothie na každý deň

3. Dajte STOPKU bielemu cukru

Určite sa stretli s tvrdením, že jedným z hlavných nepriateľov zdravia i štíhlej línie je nadmerná konzumácia bieleho cukru. Vyradiť ho z jedálnička nie je jednoduché a navyše je zastúpený aj v mnohých potravinách. Ako začať? Skúste sa „závislosti“ na cukre zbavovať tak, že postupne budete znižovať jeho množstvo napríklad pri sladení kávy či čaju. Výbornou voľbou je používanie prírodných sladidiel, ako napríklad brezového cukru, agáve, medu, stévie atď.

Odporúčame prečítať: Sladký život bez cukru. Voľte zdravšie alternatívy

4. Preferujte celozrnné obilniny

Biele pečivo, biela ryža či biela múka sú zdrojom rýchlych sacharidov, ktoré spôsobujú výkyvy krvného cukru, priberanie a zdravotné problémy. Čo s tým? Dajte prednosť celým zrnám, ako napríklad pohánke, pšenu, quinoe, špalde a pod. Sú zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálov, ktoré zlepšujú celkové zdravie. Navyše skvelo zasýtia.

Odporúčame prečítať: Prečo v strave uprednostniť celozrnné potraviny

5. Orechy, semiačka a panenské oleje sú vašimi priateľmi

Hrsť orechov alebo rozličných semiačok na desiatu v práci namiesto sladkostí, olivový olej ako náhrada bežne používaného oleja pri varení či kokosový olej na raňajky spolu s ovsenými vločkami. To je len niekoľko príkladov toho, ako urobiť jedálny lístok zdravší a pestrejší.

Odporúčame prečítať: Hrsť orechov denne vám zaručí dlhovekosť


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Začiatok roka prináša zmeny. Ako ozdraviť svoj jedálniček?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.