10. DEC 2014

Vláknina i proteíny v orechoch nás udržia dlhšie sýtych

Mirka

Počas vianočného hodovania sú orechy na nezaplatenie. Obsahujú zdravé tuky, kvalitné proteíny, vlákninu, vitamíny a minerály. 

Počas Vianoc zhreší takmer každý z nás. Je ťažké odolať sladkým koláčikom, sušienkam, zákuskom a iným dobrotám. K sviatkom hojnosti jednoducho patria. Dôležité je však nájsť zdravú mieru a pokúsiť sa ich negatívne účinky eliminovať. V tomto smere sú na nezaplatenie orechy a to najmä preto, lebo obsahujú kvalitné bielkoviny, zdravé tuky, vlákninu, vitamíny, minerály a ďalšie látky.

Prečo sú orechy prospešné? Vláknina pomáha udržať pocit sýtosti a napomáha správnemu tráveniu. Pocit sýtosti pomáhajú predĺžiť aj zastúpené proteíny, ktoré sa okrem iného podieľajú aj na budovaní svalovej hmoty. „Orechy majú mnoho priaznivých účinkov na ľudský organizmus, ako napríklad na zdravie pokožky, pečene, slizníc, nervov. Výrazne podporujú krvotvorbu a tým aj liečbu málokrvnosti. Hovorí sa, že sú potravou pre mozog, pretože majú vysoký obsah vitamínov skupiny B a minerálnych látok,“ vysvetľuje fitnes tréner Radoslav Cabúk.  

Pozor na správny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín

Nenasýtené mastné kyseliny pozitívne ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi, ktorý je častou príčinou kardiovaskulárnych ochorení. „Je potrebné poukázať na to, že orechy sú hlavne zdrojom omega-6 nenasýtených mastných kyselín. Odporúčaný pomer v strave omega-6 a omega-3 nenasýtených mastných kyselín je v pomere 3:1 alebo 6:1. V dnešnej bežnej strave je tento pomer až 25:1 a viac v prospech omega-6 mastných kyselín. Z tohto dôvodu treba prijímať viac zdrojov omega-3 mastných kyselín a to hlavne z rybieho tuku alebo orechov, ktoré obsahujú čo najviac omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Čiže ani s konzumáciou orechov to netreba preháňať,“ upozorňuje výživový poradca Radoslav Cabúk.

Aké orechy konzumovať a koľko?

Mnohí odborníci na výživu odporúčajú konzumovať hlavne potraviny z našich oblastí. Čo sa týka orechov, najbližšie sú nám v tomto smere napríklad vlašské orechy alebo lieskovce. „Ak sa rozhodneme siahnuť po orechoch, tak potom po nesolených a nepražených, ideálne čerstvo vylúpaných. Množstvo orechov je individuálne, ale vo všeobecnosti je odporúčaná denná dávka jedna hrsť, čo je asi 20 gramov orechov. Odporúčam hlavne vlašské orechy. Sú pre nás najdostupnejšie, vieme si ich zaobstarať relatívne čerstvé a obsahujú najviac omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Majú dokonca vyššiu výživovú hodnotu ako pistácie, arašidy, mandle či pekanové orechy. Orechy sú vhodnou potravinou nielen počas Vianoc, ale počas celého roka. Netreba zabúdať na to, že jesť ich treba čerstvé a nie upečené vo vianočnom koláči,“ hovorí výživový poradca.

Pokojne si doprajte aj ostatné

Samozrejme, siahnuť môžete aj po iných druhoch orechov. Aké sú ich pozitíva? Mandle sú bohatou zásobárňou vápnika, ktorý je nevyhnutný pre zdravie kostí. Obsahujú aj vitamín E, ktorý je významným antioxidantom a prospieva pokožke. Para orechy sú známe hlavne obsahom selénu podporujúceho obranyschopnosť. Kešu sú výbornou voľbou pre vegetariánov, lebo majú pomerne vysoký obsah proteínov. Potrebujete do organizmu doplniť kyselinu listovú? V tom prípade stavte na lieskovce. Hoci makadamové orechy patria k najviac kalorickým, aj tak sú v primeranej miere pre zdravie prínosné. Obsahujú vlákninu, horčík, vápnik i draslík. Po pekanových orechoch siahnite vtedy, ak pociťujete únavu. Obsahujú vitamín B3, ktorý sa významne podieľa na zvýšení energie. Pistácie sú zasa vhodné pre tých, ktorí trpia hormonálnymi výkyvmi.

Odporúčame prečítať:Hrsť orechov denne vám zaručí dlhovekosť

Pripravené v spolupráci s fitnes trénerom a odborníkom na výživu Radoslavom Cabúkom z www.radoslavcabuk.sk

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Vláknina i proteíny v orechoch nás udržia dlhšie sýtych

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.