16. MÁJ 2014

Tradičná potravinová pyramída je minulosťou. Viete, ako vyzerá tá nová?

Mirka

Potravinové pyramídy nám majú pomôcť lepšie sa zorientovať v oblasti zdravého stravovania. Radia nám, čo a v akom množstve by malo byť zastúpené v našom jedálničku. Potravinovej pyramíde, v ktorej prevládali  produkty z obilnín, dávno odzvonilo. Americké ministerstvo poľnohospodárstva prišlo s novou potravinovou pyramídou.

Tradičná potravinová pyramída bola platná dlhé roky. Riadili sa ňou lekári, odborníci na výživu i ľudia, ktorí chceli žiť zdravo. Neskôr bola nahradená novým modelom stravovania, tzv. MyPlate. Aktuálne je však na svete nová pyramída, ktorá sa skladá zo šiestich zvislých pruhov. Poďme však poporiadku a pozrime sa postupne na spomínané potravinové pyramídy.

Tradičná potravinová pyramída

Tradičnú potravinovú pyramídu netreba nijako extra predstavovať, pretože sa pravidelne objavovala v knihách, časopisoch, odborných publikáciách či článkoch zameraných na zdravú výživu. Základňu pyramídy tvoria chlieb, pečivo, cestoviny a cereálie, ktoré mali byť konzumované v 6-11 porciách denne. Vyššie poschodie bolo rozdelené medzi ovocie a zeleninu, pričom konzumácia zeleniny sa mala pohybovať vo veľkosti 3-5 porcií a ovocia 2-4 porcií denne. Ďalšie poschodie patrilo 2-3 porciám mliečnych výrobkov (mlieko, jogurty, syry) a 2-3 porciám mäsa, rýb, strukovín, orechov a vajíčok konzumovaných denne. Na najvyššie poschodie boli zaradené mastné a sladké jedlá spolu s olejmi, ktoré by mal človek konzumovať zriedka.

Odporúčame prečítať: Nová potravinová pyramída nepočíta kalórie

MyPlate alebo Môj tanier

MyPlate sa od tradičnej potravinovej pyramídy líši vo viacerých smeroch. V prvom rade poskytuje návod na to, čo by mal človek skonzumovať v rámci jedného jedla, nie počas celého dňa, ako to bolo pri tradičnej potravinovej pyramíde. Podľa MyPlate by mali byť súčasťou jedného chodu ovocie, zelenina, celozrnné obilniny a bielkoviny (rastlinné a živočíšne). Zaujímavé je, že ovocie a zelenina tvoria polovicu podávaného pokrmu. Neskôr prišla na svet vylepšená verzia tohto stravovacieho modelu, kde odborníci odporučili konzumovať aj zdravé tuky (oleje) a, samozrejme, ku každému jedlu patrí aj dostatočné množstvo tekutín.

Nová potravinová pyramída

Novú potravinovú pyramídu vydalo Americké ministerstvo poľnohospodárstva. Skladá sa zo šiestich zvislých pruhov, ktoré predstavujú zastúpenie jednotlivých druhov potravín. Táto potravinová pyramída ponúka návod na to, ktoré a koľko (v akom množstve) daných druhov potravín by mal človek skonzumovať za jeden deň. Zohľadňuje aj dôležitosť dennej fyzickej aktivity (zdôrazňuje ju postavička idúca po schodoch).

Nová potravinová pyramída sa teda skladá zo šiestich farebných pruhov. Oranžový pruh zahŕňa hlavne celozrnné pečivo, cereálie, ryžu či cestoviny, pričom aspoň polovicu by mali tvoriť celé zrná. Zelený pruh je tvorený hlavne zeleninou. Čerstvé, mrazené, konzervované i sušené ovocie zasa spadá pod červený pruh. Modrý prúžok patrí mlieku a mliečnym výrobkom a žltý, mimochodom najtenší pruh, patrí tukom (orechy, rastlinné oleje). Fialový pruh zahŕňa mäso, hydinu a fazuľu.

Zdroj video: www.youtube.com


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tradičná potravinová pyramída je minulosťou. Viete, ako vyzerá tá nová?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.