17. MÁJ 2015

Telo bežca potrebuje vlákninu v primeranom množstve

Vysoký príjem vlákniny je spojený s prejavmi, ktoré môžu znížiť bežecký výkon.

Vláknina v primeranom množstve je pre človeka dôležitá. Nerozpustná ovplyvňuje pozitívne hlavne funkciu čriev, teda je prevenciou zápchy. Pravidelná stolica znižuje riziko vzniku hemoroidov i rakovinových ochorení tráviaceho traktu. Príjem potravín, bohatých na rozpustnú vlákninu, zasa vplýva na hladinu krvného cukru v krvi, resp. zabraňuje jeho kolísaniu, ktoré je spojené s prejedaním i vznikom cukrovky. Zároveň vláknina reguluje hladinu cholesterolu v krvi, teda je prevenciou kardiovaskulárnych ochorení. „Vláknina je veľmi dôležitá pre každého a, samozrejme, čím organizmus podáva vyšší výkon, tým potrebuje viac prospešných látok. Vláknina zohráva podstatnú úlohu pri peristaltike čriev, odstraňovaní škodlivín z tráviaceho traktu a odovzdávaní bielkovín, tukov a cukrov do organizmu,“ vysvetľuje výživový poradca Libor Javro.

Nič sa nemá preháňať. Platí to aj pre príjem vlákniny

Odporúčania na príjem vlákniny sa líšia v závislosti od konkrétnej krajiny. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí 20-30 gramov na deň. Zastúpená je hlavne v zelenine, ovocí, strukovinách, celých zrnách, orechoch, semenách, ale aj niektorých bylinkách. Nachádza sa teda v širokej škále potravín a ak sa snažíte jesť zdravo, zrejme vo vašom jedálničku nechýba. Dokonca sa môže stať, že to s jej prísunom do organizmu preháňate. Symptómy nadmerného príjmu vlákniny, ako napríklad nafukovanie, bolesť brucha či hnačky, môžu byť nepríjemné nielen pre bežného človeka, ale aj pre športovca.

Ak športujete, je vhodné si účinky jednotlivých zdrojov vlákniny a jej množstvo otestovať na svojom tele. „Každý bežec si pri behu a hlavne pri tréningu musí vyskúšať, koľko vlákniny (hlavne zeleniny a obilnín) je pre neho prijateľné. To z toho dôvodu, že vláknina môže znížiť bežecký výkon najmä pri dlhodobých behoch. Môže spôsobiť nutkanie na stolicu, vytvoriť pocit plného žalúdka alebo priamo negatívnym spôsobom zabraňovať odovzdávaniu energie z potravín do organizmu,“ upozorňuje odborník.

Odporúčame prečítať: Avokádo zasýti a nakopne metabolizmus

Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk 

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Telo bežca potrebuje vlákninu v primeranom množstve

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.