15. SEP 2013

Strečing pred behom. Ďalšia kontroverzná téma?

Mirka

Úvodné rozohriatie, strečing, samotný tréning, fáza „ochladenia“ a nakoniec záverečný strečing. Najnovšie výskumy ukázali, že toto pravidlo nemusí celkom platiť. Podľa niektorých výskumníkov sa rozporuplnou otázkou stal najmä strečing pred tréningom ako účinná prevencia pred zranením. Čo si o tom myslia odborníci?

Strečing vo všeobecnosti pripravuje telo na záťaž, zlepšuje výkon, znižuje riziko zranenia i bolestivosť svalstva po cvičení. Aj vy ste presvedčení o tom, že uvedené pravidlo platí do bodky?

Tak ako to vlastne je?

„Strečing pred behom nezabráni zraneniu.“ Presne takto znie výsledok štúdie, ktorú zverejnila Americká akadémia ortopedických chirurgov (AAOS) ešte v roku 2011. Do výskumu sa zapojilo 2729 bežcov, ktorí týždenne absolvovali viac ako 10 kilometrov. Účastníci boli rozdelení do dvoch skupín, pričom jedna z nich praktizovala pred behom 3 - 5  minútový strečing a druhá skupina túto pohybovú aktivitu jednoducho vynechala. Výsledok znel nasledovne: strečing pred športom zraneniu nezabraňuje, ale ani ho nespôsobuje. Medzi rizikové faktory vzniku zranenia podľa štúdie patria: vyššia hmotnosť (čím vyššia hmotnosť, tým väčšie riziko úrazu), vyšší vek (starší bežci sú na zranenie náchylnejší), dlhšia vzdialenosť (čím viac zabehnutých kilometrov, tým väčšie riziko úrazu) (1).

Trochu odlišný názor má na strečing pred cvičením fyzioterapeut Don Lein z Univerzity v Alabame. On je jedným z tých, ktorý strečing pred fyzickou aktivitou (konkrétne pred chôdzou) odporúča, pretože zvyšuje výkon a znižuje bolesť svalov po námahe (2).

Podľa vyššie spomenutej štúdie síce strečing neznižuje riziko zranenia, napriek tomu má stále svoje opodstatnenie. Treba však dodržať určité pravidlá.

Zásady bezpečného strečingu

V prvom rade si treba uvedomiť, že nie je strečing ako strečing. Dynamické formy naťahovacích cvičení je vhodné absolvovať pred tréningom po dôkladnom rozohriatí. Naopak, statický strečing je prínosom po cvičení, keď sú svaly dokonale rozohriate. Táto forma naťahovania výrazne napomáha celkovej regenerácii organizmu.

Strečingu pred cvičením musí predchádzať dôkladné rozohriatie, ktoré okrem iného rozprúdi krv, zvýši teplotu tela, zlepší rozsah pohybu a sústredenie sa na pohyb. Vhodnou formou rozohriatia je ľahká aeróbna aktivita v trvaní 5 - 10 minút. Po nej môže nasledovať krátky dynamický strečing.

Zdroje:
(1) AAOS, Stretching neither prevented or induced injury when compared to not stretching before running., http://www2.aaos.org/anmeet/anmt2011/podium/648.htm
(2) Arthritis Foundation, Stretches for walking, http://www.arthritistoday.org/what-you-can-do/staying-active/walking/stretches-for-walking.php

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Strečing pred behom. Ďalšia kontroverzná téma?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.