23. AUG 2015

Šport robí náš život šťastnejším

O Slovákoch sa hovorí, že sú zamračený a večne sa sťažujúci národ. 

S týmto tvrdením by asi nesúhlasil málokto. Stačí sa poobzerať okolo a započúvať do rozhovorov ľudí. Prekáža nám dokonca aj počasie. Prší, frfleme. Svieti slnko a je horúce leto, sťažujeme sa. Kto nám vyhovie? Nikto. Ak neprehodnotíme prístup k životu, zrejme sa nič nezmení.

Aj šport nás robí spokojnejšími

Žiť šťastnejší a spokojnejší život môžeme aj vďaka športu. Pri cvičení si vyčistíme hlavu, zabudneme na všetky starosti a pocítime príliv hormónov šťastia. „S behom som začala pred niekoľkými mesiacmi, pretože som nevedela, ako sa po náročnom dni v práci vyventilovať. Niekedy behám aj 5-krát do týždňa, pretože zabudnem na všetky starosti a problémy. Domov prídem ako iný človek,“ prezrádza svoju skúsenosť čitateľka Zdenka. Navyše šport blahodarne vplýva aj na naše fyzické zdravie. A pevné zdravie je jedným z hlavných predpokladov spokojnosti, hoci si ho mnohokrát nevážime.

Prečo práve šport?

Množstvo vedeckých výskumov preukázalo, že pravidelný pohyb zaháňa negatívne naladenie a dokonca aj depresie. Odborníci z Methodist Healthcare uvádzajú, že cvičenie zmierňuje depresívne stavy. Uvoľňujú sa hormóny šťastia, endorfíny a serotonín, teda hormón dobrej nálady. Endorfíny sú „zázračné“ hormóny. Nielenže prinášajú pocity šťastia, ale dokážu tlmiť bolesť, stimulujú činnosť imunitného systému a spomaľujú starnutie. Naopak, pri športe sa redukuje produkcia látok, ktoré k zlej nálade prispievajú (1). Medzi stresové hormóny patrí hlavne adrenalín a kortizol.

Odborníci z Harvardu zasa prišli s výsledkami štúdie, podľa ktorých už 35 minút rýchlej chôdze 5 ráz týždenne pozitívne vplýva na zmiernenie miernych až stredných príznakov depresie (2). Netreba pripomínať, že cvičenie pozitívne ovplyvňuje kvalitu spánku. Tí, ktorí pravidelne cvičia, spia dvakrát lepšie ako tí, ktorí sa nehýbu. Spánok je teda pre dobrú náladu nevyhnutnosťou.

Akému pohybu sa venovať?

Základom je vybrať si šport, ktorý vám bude spôsobovať radosť. Ak sa budete musieť do neho nútiť, sami sa ukrátite o množstvo pozitív, ktoré by vám priniesol, ak by ste ho robili s chuťou.  

Ak ste doteraz nešportovali, skúste to napríklad s chôdzou. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie by sme mali denne urobiť 10 000 krokov, čo je zhruba 5-10 kilometrov denne. Potom sú tu skupinové cvičenia, alebo môžete cvičiť doma napríklad pod vedením virtuálneho trénera. Moderné technológie ponúkajú veľa možností. Stačí si vybrať a prestať hľadať výhovorky.

Ďalším výborným športom, ktorému sa môžete venovať sami alebo vo dvojici, je beh. Stačí si obuť tenisky a vybehnúť von. Beh je veľmi populárny, pretože je vhodný takmer pre každého, je finančne nenáročný a má množstvo fyzických a psychických benefitov. Vo svete je využívaná napríklad bežecká terapia, teda beh pod vedením bežeckého terapeuta. Vyhľadávajú ju ľudia, ktorí trpia depresiami, úzkosťou či nízkym sebavedomím. O pozitívach športu na psychiku teda niet pochýb. Súhlasíte?

Zdroj foto: flickr.com
Zdroje:
 (1) Methodist Healthcare, Exercise can improve your mode, dostupné na:http://www.methodisthealth.org/blogs/myhealth/entry/exercise_can_improve_your_mood
 (2) Harvard Medical School, Exercise and Depression, dostupné na:http://www.health.harvard.edu/newsweek/Exercise-and-Depression-report-excerpt.htm

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

10 krokov k pozitívnemu prístupu k životu!10 krokov k pozitívnemu prístupu k životu!

Niet pochýb o tom, že kladný pohľad na život je základom zdravia, úspechu, šťastia a spokojnosti. 

 

3 dôvody, prečo počúvať hudbu pri cvičení3 dôvody, prečo počúvať hudbu pri cvičení

Chodíte na skupinové cvičenie, ktoré by bez hudby jednoducho nemohlo tým, čím je?

 

Beh ako elixír mladosti?Beh ako elixír mladosti?

Seniori, ktorí pravidelne behajú, spotrebujú na chôdzu a každodenné činnosti menej energie ako tí, ktorí sa venujú chôdzi alebo sú pasívni. 


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Šport robí náš život šťastnejším

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.