8. APR 2014

Sacharidy, ktorých sa netreba báť

V dnešnej dobe stále viac a viac ľudí vynecháva vo svojej strave všetky sacharidy, pričom si myslia, že je to najlepší spôsob, ako sa zbaviť tuku. Ale je to naozaj tak? Pri rozhodovaní, či to je, alebo nie je pravda, treba brať do úvahy viacero skutočností.

Kalórie

Prvá vec, ktorú je potrebné pochopiť, je obsah kalórií v sacharidoch. Každý gram prijatých sacharidov obsahuje 4 kalórie (rovnaké množstvo ako bielkoviny), ale tuk obsahuje viac ako dvojnásobok kalórií: 9 kalórií na 1 gram tuku. Nevýhodou však je, že pri konzumovaní jednoduchých sacharidov vo väčšine prípadov ľudia zjedia veľké množstvá, ktoré telo normálne nepotrebuje, a preto si ich ukladá vo forme tukov.

Vplyv sacharidov na telo

Zníženie príjmu sacharidov bude mať vždy negatívny vplyv na telo. Vzhľadom k tomu, že mozog pracuje na základe využívania glukózy ako paliva, pri nedostatku sacharidov bude mozog trpieť. Napríklad sa vám môže točiť hlava alebo vás môže bolievať hlava.

Ďalšou skutočnosťou je, že sacharidy v tele zadržiavajú vodu, a teda ak znížite príjem sacharidov na minimálnu hodnotu alebo ich nebudete prijímať vôbec, budete síce chudnúť, ale môže isť iba o stratu vody.

Sacharidy a fyzická aktivita

Každý, kto vykonáva nejakú fyzickú aktivitu, si určite všimol, že na výkon má veľký vplyv príjem sacharidov. Po niekoľkých dňoch bez príjmu sacharidov by sa minuli všetky zásoby glykogénu a bolo by veľmi ťažké udržať sa na obvyklej úrovni. Kvôli tomu je vhodné po fyzickej aktivite prijímať malé množstvá aj jednoduchých sacharidov, ktoré obnovia zásoby glykogénu a pripravia telo na následnú záťaž.

Výber sacharidov

Existuje niekoľko spôsobov, ako si udržať optimálne množstvo sacharidov vo vašej strave. Je dôležité si vyberať s rozumom a prijímať hlavne zložité sacharidy (polysacharidy), kam patrí hnedá ryža, sladké zemiaky, celozrnné pečivo a maximálne sa vyhýbať tzv. umelým sacharidom ako je biely chlieb, sladké cereálie, energetické tyčinky.

Športovci môžu prijímať väčšie množstvá sacharidov, avšak aj oni by si mali dávať pozor na ich príjem a hlavne konzumovať potraviny s obsahom polysacharidov.

Pre väčšinu ostatných ľudí, ktorí sa snažia iba chudnúť a cvičia iba párkrát za týždeň, je dôležité prijať trochu jednoduchých sacharidov po tréningu a počas celého dňa dodržiavať princíp, že príjem sacharidov od rána do večera klesá.

Nebojte sa teda konzumovať sacharidy v rozumnej miere. Sú totižto súčasťou dobrého výživového programu a ak nebudete prijímať nadbytočné množstvo a prejedať sa, nebudete priberať na váhe a zabezpečíte si dostatok energie na celý deň.


Autor článku

michal.lendel@cvicte.sk

Ing. Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy

V minulosti som sa aktívne venoval viacerým športom: hádzaná, basketbal, volejbal. Posledných päť rokov sa venujem hlavne kulturistike. Zaujímam sa aj o zdravé stravovanie, vypracovávanie jedálničkov na mieru, doplnky výživy a pracujem aj ako fitnes tréner. Váš úspech je aj mojím úspechom.

http://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Sacharidy, ktorých sa netreba báť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.