24. DEC 2013

Prekonajte lenivosť aj v zime. Športujte (podľa pravidiel)!

Mirka

Zima, ba ani vianočné sviatky nie sú dôvodom na to, aby sme šport zavesili na klinec. Športovať treba aj v zime. Cvičenie pomáha udržať fyzické i psychické zdravie, kondíciu i štíhlu líniu. Vhodné je cvičenie v interiéri i vonku. Aké zásady treba dodržať, aby bolo účinné, zdraviu prospešné a bezpečné?

Športovať bez pravidiel sa nevypláca. Bez ohľadu na aktuálne ročné obdobie. Ak človek nedodržiava určité zásady, môže si cvičením viac uškodiť, ako pomôcť. Na čo treba myslieť? Na čo si dať pozor?

Poznáte všeobecné zásady cvičenia?

Ešte ste so športom nezačali? Čakáte na ten správny čas? Skoncujte konečne so všetkými výhovorkami, lebo inak sa športovo aktívnymi nestanete nikdy (a ovísajúcich tukových zásob sa tiež nezbavíte len tak)! Začnite hneď! V prípade, že už ste milovníkmi pohybovej aktivity, skúste zhodnotiť, aké dôležité sú pre vás tieto pravidlá:

  • Cieľ je pri cvičení dôležitý. Prečo športujete (chcete športovať)? Ide vám o zdravie, štíhlu líniu, odstránenie bolesti, ktorá je spôsobená svalovou nerovnováhou či o naberanie svalovej hmoty? Pokiaľ máte určený cieľ a spôsoby ako ho dosiahnuť, máte šancu vytrvať. Neodradí vás nič.
  • Športovať treba pravidelne. Iba pravidelným a rozumným tréningom môže človek dosiahnuť to, čo si zaumienil. Preto je nevyhnutné športovať minimálne dva až trikrát do týždňa, pričom tréning by sa mal skladať z kardiovaskulárnych aktivít i posilňovania. Človek sa nezaobíde bez kvalitného tréningového plánu.
  • Vynechávať strečing sa neoplatí. Hoci mnohí pochybujú o dôležitosti strečingu, stále platí, že je súčasťou tréningu a zabraňuje prípadnému nepríjemnému zraneniu. Treba sa mu venovať po úvodnom rozohriatí i v rámci záverečnej fázy cvičenia.
  • Strava a pitný režim sú minimálne polovicou úspechu. Podporiť výkon či spaľovanie tukov je možné aj prostredníctvom vyváženej stravy a dostatočného pitného režimu. Môžete športovať hoci každý deň do odpadnutia, pokiaľ nemáte vhodne zostavený jedálniček, vysnívaných výsledkov sa nedočkáte.
  • Netreba zabúdať na odpočinok. Rovnako, ako je dôležité pravidelne športovať, nevyhnutný je aj kvalitný odpočinok. Svaly potrebujú minimálne 48 hodinovú regeneráciu, aby mohli podať plný výkon.
  • Aj oblečenie a obuv sú dôležitou súčasťou tréningu. Bez ohľadu na to, akej športovej aktivite sa venujete, oblečenie a obuv sú dôležitou súčasťou športovej aktivity. Ak sa cítite pohodlne a navyše vyzeráte dobre, zvýši sa vaše sebavedomie a podáte lepší výkon. Samozrejme, oblečenie a obuv sú dôležité aj z hľadiska bezpečnosti.

Cvičenie v zime

Zima neznamená, že sa musíte venovať len indoorovým aktivitám. Cvičenie vonku prináša mnoho zdravotných i psychických benefitov: slnečné žiarenie zlepšuje náladu a vplýva na tvorbu dôležitého vitamínu D, zasnežená krajina pôsobí tiež veľmi pozitívne na psychiku, zimné športy majú neuveriteľné čaro a sú zdraviu prospešné atď.

Na čo treba dať pozor? Vonku sa skôr stmieva, preto je dôležité dbať na dodržiavanie niektorých bezpečnostných opatrení: používať reflexné prvky, nosiť so sebou mobilný telefón alebo chodiť športovať vo dvojici, na lyžiarskom svahu byť tolerantným a opatrným, nosiť ochranné športové pomôcky (prilba, chrániče chrbta) a pod.

Keďže vonku vládne zima a mráz, poprípade je vlhko, dôležitú úlohu zohráva oblečenie a obuv. Mali by byť zhotovené so špeciálnych materiálov, ktoré pomáhajú udržiavať teplo a odvádzať vlhkosť, zároveň byť ľahké a príjemné.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (franky242)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Prekonajte lenivosť aj v zime. Športujte (podľa pravidiel)!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.