14. OKT 2014

Pravidelným behom proti nadváhe i obezite?

Mirka

USA, Európa, Mexiko i krajiny Blízkeho východu valcuje epidémia obezity. Svetová zdravotnícka organizácia nedávno informovala, že počet obéznych sa za posledných tridsať rokov skoro zdvojnásobil!

Môže za to hlavne konzumácia potravín s vysokým obsahom tuku a cukru a, samozrejme, nedostatok pohybu. Práve pravidelné cvičenie je jedným z najlepších spôsobov, ako nadváhe a obezite predchádzať, alebo ju riešiť (v kombinácii s vyváženou stravou, ktorá je nevyhnutnosťou). V rámci pohybu sú dôležité aj aeróbne aktivity. Jednou z účinných v tomto smere je i beh.

Beh nie je iba pre štíhlych

Ak sa bojíte postaviť na váhu, desí vás obraz, ktorý vidíte v zrkadle,  a navyše sa začínajú ozývať zdravotné ťažkosti, zamyslite sa. Nadváha a obezita nie je len estetickým problémom, ktorý má vplyv na sebavedomie. Ide predovšetkým o zdravotný problém vyvolávajúci rad ďalších ťažkostí. Nenechajte to len tak! Začnite malými, ale podstatnými zmenami. Čo poviete na pravidelný beh?

Akčný plán pre ľudí s nadváhou a obezitou

  • V prvom rade navštívte svojho lekára a oboznámte ho so svojím zámerom začať behať. V prípade vyššej nadváhy a obezity tento krok v žiadnom prípade nevynechávajte!
  • Ak neviete, ako začať, zverte sa do rúk odborníka. Zostaví vám vhodný tréningový plán, pomôže vám so správnou technikou behu i zložením jedálnička.
  • Začínajte pomaly a postupne. Niekoľkokrát to týždňa si doprajte krátke prechádzky v rýchlejšom tempe. Ak po určitom období zvládnete súvislú svižnú chôdzu v trvaní jednej hodiny, nastal čas zamýšľať sa nad zaradením behu do tréningového plánu.
  • Začínajte pozvoľna, striedajte rýchlu chôdzu s úsekmi behu. Neskôr sa pri súvislom behu riaďte tzv. „talk testom“, teda behajte v tempe, pri ktorom môžete pohodlne konverzovať.
  • Po určitom čase poctivého tréningu môžete prejsť na beh v intenzite 60-70 percent maximálnej pulzovej frekvencie v trvaní 45 minút aspoň trikrát do týždňa. Týmto spôsobom zaručene schudnete, avšak za predpokladu, že aspoň minimálne pozmeníte i svoje stravovacie návyky.

Odporúčame prečítať: Ako behať, keď chcem schudnúť?

Beháte a nechudnete? Pozor na tieto chyby

  • Behom spálite slušné množstvo kalórií i tuku, preto si dajte pozor na to, čo po tejto pohybovej aktivite skonzumujete.
  • Pri chudnutí je dôležité, koľko času behu venujete. Ak chcete schudnúť, je potrebné, aby beh trval aspoň 45 minút, pretože vtedy dochádza hlavne k spaľovaniu tuku. Vždy je lepšie behať trikrát týždenne po 45 minút ako päťkrát do týždňa po 20 minút.
  • Pozor, organizmus si po určitom čase na pohybovú aktivitu zvykne a metabolizmus sa spomalí. Stane sa tak vtedy, ak beháte stále tú istú trasu v rovnakom čase a intenzite. Metabolizmus môžete opätovne nakopnúť tak, že začnete behať do kopca, poprípade si občas „doprajete“ intervalový tréning.
  • Riadite sa pri meraní svojich výsledkov len váhou? Nerobíte dobre. Doplňte tento spôsob o meranie telesných partií a tiež pravidelne kontrolujte svoj obraz v zrkadle. Môže sa stať, že vaša hmotnosť sa nezmení, poprípade mierne narastie, ale centimetre budú zázračne ubúdať vďaka behu.

Odporúčame prečítať: Ranný beh dokáže naštartovať metabolizmus

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Stuart Miles)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Pravidelným behom proti nadváhe i obezite?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.