13. AUG 2013

Pomóc, potím sa! Ako zvládnuť potenie pri cvičení?

Mirka

Potenie je prirodzené. Je to spôsob, akým ľudský organizmus bojuje s prehriatím, udržuje si stálu telesnú teplotu a cesta, ktorou sa z tela vylučujú škodlivé látky. Pri cvičení sa človek potí viac, pretože vyvíja fyzickú aktivitu. Hoci potenie k človeku patrí, príjemné rozhodne nie je. Lenže aj potiť sa dá „so šarmom.“

Produkcia potu je individuálnou záležitosťou. Závisí od množstva potných žliaz, ktoré začínajú naplno fungovať v období adolescencie. Zaujímavé je, že ženy majú síce viac potných žliaz ako muži, ale tie mužské sú aktívnejšie (1). Človek sa potí stále: intenzívnejšie počas horúcich letných dní, počas športovej aktivity alebo napríklad vtedy, keď pociťuje stres a úzkosť. Potenie rozhodne príjemné nie je. Ani pre cvičiaceho, ani pre jeho okolie. Ako to dostať pod kontrolu?

1. Sprcha pred cvičením

Ak cvičíte v popoludňajších hodinách po práci, krátka sprcha vám rozhodne neuškodí. Po dni strávenom v práci príjemne osvieži a zbaví vás nahromadených baktérií, ktoré môžu spôsobovať zápach. Sprchujte sa vlažnou vodou a v oblasti podpazušia a chodidiel nôh použite antibakteriálny sprchový gél.

2. Zvoľte správne oblečenie

Častou príčinou telesného zápachu je nevhodne zvolené oblečenie. Najmä počas horúcich letných dní voľte čisto prírodné materiály, alebo športové oblečenie, ktoré pomáha odvádzať vlhkosť od pokožky. Veľmi dôležitá je aj obuv a kvalitné ponožky. Ak ich výber podceníte, môže sa stať, že sa budete neskôr trápiť s plesňovými ochoreniami, alebo pľuzgiermi.

3. Uteráky, „potítka“ a čelenky

Nielen vhodné oblečenie pomáha odvádzať pot „od tela“. Sú tu aj ďalší pomocníci. A nie je to len uterák z prírodných materiálov! Dobrú službu poskytnú čelenky a „potítka“, ktoré sú navyše aj trendy módnym doplnkom.

 4. Zvoľte si na cvičenie správny čas!

Horúce letné dni nie sú dôvod na to, aby človek cvičenie „zavesil na klinec“. Ani kvôli intenzívnemu poteniu. Trénovať možno skoro ráno, alebo neskôr večer, keď sú teploty znesiteľné. A je tu aj možnosť športovania v klimatizovaných fitcentrách. Stačí si vybrať.

5. Jedlo a nápoje. Ktorým sa vyhnúť?

Aj vy si pred tréningom doprajete kofeín v lahodnej kávičke, alebo čaji, pretože zrýchľuje metabolizmus a pomáha spaľovať tuk? Možno si neuvedomujete jednu zásadnú vec. Požitím tejto povzbudzujúcej látky dochádza zároveň k zvýšeniu telesnej teploty a zvýšenému poteniu. Ak máte problém s intenzívnejším potením, skúste konzumáciu čaju a kávy prehodnotiť, minimálne počas horúcich dní. Platí to aj pre konzumáciu korenených jedál.

6. Dezodorant verzus antiperspirant

Podpazušie je jednou z partií, ktorá produkuje veľké množstvo potu. Proti tomu bojujeme dezodorantmi a antiperspirantmi. Pre elimináciu potenia pri cvičení sú vhodnejšie antiperspiranty. Siahnite po tých kvalitnejších, určených pre nadmerné potenie. Antiperspirant vždy nanášajte na čistú a suchú pokožku.

Pozor! Nezamieňajte si dezodorant a antiperspirantom. Na rozdiel od antiperspirantov dezodoranty zápach iba prekrývajú.

7. Dodajte telu vitamíny, ktoré potenie znižujú

Zvýšené potenie a s ním súvisiaci zápach môže byť spôsobený nedostatkom niektorých vitamínov a minerálov. Ak máte problém s potením, doplňte komplex vitamínov skupiny B, horčík a zinok. Vhodné je kombinovať vitamíny skupiny B s horčíkom, alebo zinok s horčíkom. Snažte sa tieto živiny dopĺňať do tela prirodzenou cestou. Ale odporúča sa aj užívanie výživových doplnkov s obsahom chlorofylu, ktoré eliminujú potenie (2). Viac o vitamínoch a zelených potravinách sa dozviete v článkoch: Aj za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínu B a Chlorella a spirulina očisťujú organizmus. Čo by ste o nich mali vedieť?

Ak sa budete držať týchto rád, môžete cvičiť so skvelým pocitom, že potenie máte pod kontrolou!

Zdroje:
(1) University of Meryland, Medical Center, Potenie, dostupné na: http://umm.edu/health/medical/ency/articles/sweating&usg=ALkJrhgjx8ZJsvoWWsiaETiPKKX3hYjbjQ
(2) Body Odor, dostupné na: http://www.health911.com/body_odor#alternative

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Pomóc, potím sa! Ako zvládnuť potenie pri cvičení?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

lillah84@googlemail.com
lillah84
 15.8.2013 11:10

a čo s potením tváre? mne sa neskutočne potí tvár, vo fitku mi už pri sebemenšej záťaži kvapká pot z čela na nos a dole na žinenku, už som zúfalá a neviem, čo s tým...viete poradiť? tu nepomáha ani sprcha, správne oblečenie, či antiperspirant... :/

 

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 922
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.