16. APR 2014

Nejde o dĺžku spánku, ale o jeho kvalitu

Mirka

Odporúča sa spať 6 až 8 hodín denne, pričom až taká podstatná nie je dĺžka, ale skôr kvalita spánku. Kvalitu spánku ovplyvňuje množstvo faktorov. Niekedy stačí zapracovať na maličkostiach a ráno sa človek zobudí oddýchnutý a plný energie.

Čo je nespavosť? Mnohí sa domnievajú, že nespavosť súvisí s dĺžkou spánku. Nie je to pravda, pretože každý z nás je jedinečný, a preto potrebuje spať rozličnú dobu. Nespavosť je spojená skôr s kvalitou spánku. To znamená, že keď sa človek budí unavený (aj napriek tomu, že v posteli strávil ideálnych 8 hodín) a počas dňa sa ospalosť stupňuje, tento stav možno označiť za nespavosť. Preto je dôležité sústrediť sa hlavne na kvalitu spánku a nie na jeho dĺžku.

Odporúčame prečítať: Chcete kvalitný spánok? Pozor, na čom spíte!

Čo spôsobuje nespavosť?

Za prehadzovaním sa v posteli a márnou snahou zaspať môže byť zodpovedných množstvo faktorov. Ak chce človek naozaj kvalitne spať, nezostáva mu nič iné len nepriateľov spánku odhaliť. Môže ísť napríklad o stres, ktorý človek dennodenne prežíva napríklad v práci, výnimkou nie sú ani pretrvávajúce úzkosti či depresie. Medzi ďalšie faktory spôsobujúce nespavosť patria: užívanie niektorých liekov, neriešené zdravotné ťažkosti, zlé stravovacie návyky, ale aj nevhodné podmienky na spanie, ako veľa svetla, hluk, neprimeraná teplota v miestnosti, nesprávny matrac a pod.

Otázka znie, ako nepriateľov kvalitného spánku odhaliť? Odborníci odporúčajú viesť si tzv. spánkový denník, do ktorého si človek zapisuje všetko, čo si myslí, že by mohlo mať súvislosť s kvalitou spánku. Potom môže napríklad zistiť, že kvalita spánku je znížená v dôsledku toho, že pred spaním sleduje televíziu alebo športuje v neskorých večerných hodinách.

Odporúčame prečítať: Aký dôležitý je spánok pre náš športový výkon

Tipy, ako lepšie spať

Ak sa chcete každé ráno zobudiť svieži, nemali by ste nič podceniť. Tak napríklad:

  • venujte pozornosť podmienkam v miestnosti, kde spíte (dôležitá je vhodná teplota, dostatok tmy, žiadna elektronika ani hodiny, ticho, kvalitný matrac a pod.)
  • pokiaľ nepracujete na zmeny, snažte sa chodiť spať a vstávať v približne rovnaký čas
  • pred plánovaným odpočinkom sa v dostatočnom časovom odstupe vyhnite športovaniu, pozeraniu nevhodných filmov, hraniu hier na počítači, pretože aj to môže ovplyvňovať kvalitu spánku
  • pozor na kofeínové nápoje, ktoré pôsobia na organizmus stimulujúco, ale aj na alkohol a cigarety
  • ak nemôžete spať, využite pozitívne účinky niektorých relaxačných techník, napríklad hlboké (brušné dýchanie), počúvajte príjemnú hudbu, doprajte si upokojujúci kúpeľ
  • nepodceňujte silu prírody a využite účinky valeriány lekárskej či levandule
  • ťažkosti so spánkom spôsobuje aj konzumácia ťažkých jedál, pokiaľ možno vyhnite sa im úplne, alebo ich aspoň nejedzte vo večerných hodinách
Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (FrameAngel)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Nejde o dĺžku spánku, ale o jeho kvalitu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.