23. DEC 2014

Najdôležitejšie vitamíny pre bežca

Mirka

Ktoré vitamíny sú pre bežca nevyhnutné a v ktorých potravinách sa nachádzajú? 

Vitamíny vykonávajú v ľudskom tele množstvo funkcií. Ak ich je v organizme nedostatok, vznikajú ťažkosti fyzického i psychického pôvodu. Preto je nevyhnutné jesť pestrú stravu, ktorá ich denné potreby pokryje. Dostatočný prísun vitamínov je obzvlášť dôležitý pre športovcov. V prípade, že organizmus trpí ich nedostatkom, prejavuje sa to napríklad únavou, vyčerpanosťou, náchylnosťou na vírusové ochorenia, zníženou výkonnosťou, svalovými kŕčmi atď. Ktoré vitamíny možno označiť ako základné aj pre bežcov?

Vitamín E chráni a odstraňuje vyčerpanosť

Éčko patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Zároveň je jedným z významných antioxidantov, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Tie môžu pochádzať z vonkajšieho prostredia alebo sú výsledkom metabolických procesov. Aké sú jeho ďalšie funkcie? Okrem toho, že spomaľuje starnutie a posilňuje imunitný systém, je i bojovníkom proti únave a vyčerpanosti (nezabudnite aj na doplnenie vitamínu C a vitamínov zo skupiny B). Ďalej je éčko nevyhnutné pre svalovú hmotu, zúčastňuje sa procesu tvorby červených krviniek a zabraňuje vzniku krvných zrazenín. Odporúčaná denná dávka vitamínu E je 25-30 mg. Kde ho nájdete? Zastúpený je v panenských olejoch, listovej zelenine, strukovinách, celých zrnách, vajíčkach, pečeni, orechoch atď.

Vitamín C je kľúčový pre imunitný systém

Céčko je najvýznamnejší antioxidant. Obrovský význam má aj pre bežcov. V zimných mesiacoch, keď je ľudské telo náchylnejšie na prechladnutie a vírusové ochorenia, organizmus chráni. Stimuluje krvný obeh a zásobovanie buniek kyslíkom, čo ovplyvňuje bežecký výkon. Počas behu vonku chráni pokožku pred škodlivými slnečnými lúčmi. Nedostatok tohto vitamínu sa prejavuje únavou a vyčerpanosťou. Odporúčaná dávka pre mužov je 90 mg a pre ženy 75 mg denne. Tento vitamín rozpustný vo vode sa nachádza hlavne v ovocí a zelenine.

Vitamíny zo skupiny B ovplyvňujú metabolizmus i výkon

Aké sú hlavné funkcie vitamínov zo skupiny B? Organizmus ochraňujú, zúčastňujú sa na metabolizme tukov, cukrov a bielkovín, ovplyvňujú náladu, kvalitu spánku, stimulujú produkciu červených krviniek atď. Ak nie sú v strave bežca zastúpené dostatočne, nie je schopný podávať kvalitný výkon, pociťuje únavu či svalové kŕče. Azda najdôležitejšie v tomto smere sú vitamíny B6 a B12, pretože zlepšujú zásobovanie buniek kyslíkom, ovplyvňujú látkovú premenu, sú nevyhnutné pre rasti i obnovovanie svalovej hmoty. Vitamín B6 nájdete v pšeničných klíčkoch, vajíčkach, orechoch či listovej zelenine. Vitamín B12 je zastúpený v mäse, mlieku, mliečnych výrobkoch a vajíčkach.

Vitamín D eliminuje riziko vzniku zlomenín

Nedostatok vitamínu D v ľudskom tele ohrozuje hlavne zdravie kostí, pretože déčko ovplyvňuje vstrebávanie vápnika a fosforu, ktoré sú pre ne nevyhnutné. Potom narastá riziko vzniku zlomenín a tiež osteoporózy. Déčko je tiež dôležité pre správne fungovanie imunity a ovplyvňuje náladu. Jeho nedostatok sa môže odzrkadliť aj svaloch, ktoré sú následne oslabené a a bolia. Ako ho do organizmu doplniť? V prvom rade sa treba denne zdržiavať na slnečnom svetle, pretože ľudské telo si ho dokáže s jeho pomocou vyrobiť samo. Z potravín ho obsahujú morské ryby, huby, mliečne výrobky či celé zrná.

Odporúčame prečítať: Aj za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínov B


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Najdôležitejšie vitamíny pre bežca

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.