29. MÁJ 2014

Nadopujte sa vitamínom C! Výborne poslúžia jahody.

Mirka

Jahody chutia jedinečne, a preto patria medzi obľúbené druhy ovocia. Okrem výnimočnej chuti sú pozoruhodné aj ich pozitívne účinky na ľudský organizmus. Prospievajú mozgu, očiam i srdcu. Chránia pred rakovinou a spomaľujú starnutie. Chcete z nich čerpať tieto a ďalšie benefity? Tak sa do nich s chuťou pustite!

Azda najchutnejšie sú čerstvo odtrhnuté zo záhrady. Používajú sa však aj na výrobu viacerých potravín: zmrzliny, džemov, sirupov či želé. Výborne chutia na rozličných koláčoch či pečive. Už červená farba jahôd napovedá, že sú veľkým prínosom pre ľudské zdravie, pretože obsahujú kvantum živín.

Odporúčame prečítať: Antioxidanty – pomocníci zdravého imunitného systému

Výživné látky v jahodách

Jahody obsahujú 32 kalórií na 100 gramov. To znamená, že sú chutným a zdravým doplnkom jedálnička všetkých tých, ktorí sa snažia schudnúť. Vyzdvihovaný je obsah vitamínu C, veď 100 gramov pokryje dennú dávku tohto najvýznamnejšieho antioxidantu na 98 percent. Aj z toho dôvodu sú jahody zaraďované medzi „super potraviny“, ktoré disponujú výnimočnou antioxidačnou hodnotou. Medzi ďalšie zastúpené živiny patria: vitamíny skupiny B (vrátane kyseliny listovej), vitamín A, E a K. Z minerálov sú to hlavne mangán, železo, magnézium, zinok a draslík. Nachádzajú sa tu aj fytochemikálie ako napr. luteín. V sto gramoch jahôd sú tiež zastúpené približne 2 gramy vlákniny.

Odporúčame prečítať: Čo nám prináša letné ovocie

Pozitívne účinky jahôd

Tešíte sa na tohtoročnú úrodu jahôd? V tom prípade, ak zaradíte jahody do svojho jedálnička, môžete sa tešiť na kvantum pozitív, pretože:

  • prospievajú ľudskému zraku a to vďaka zastúpeným antioxidantom, chránia pred šedým zákalom i infekciám oka
  • podporujú činnosť imunitného systému, za čo je zodpovedný hlavne antioxidant vitamín C
  • chránia pred vznikom artritídy a dny
  • sú bojovníkmi proti rakovinovým ochoreniam (vitamín C, antokyány, kvercetín, kyselina listová)
  • podporujú činnosť mozgu, teda zabraňujú jeho predčasnému starnutiu (vitamín C, draslík)
  • znižujú vysoký krvný tlak, na tom sa podieľajú hlavne horčík a draslík
  • posilňujú najdôležitejší orgán v ľudskom tele, teda ľudské srdce (vitamín C, vláknina, kyselina listová a ďalšie antioxidanty)
  • sú skvelou voľbou pre nastávajúce mamičky, pretože obsahujú kyselinu listovú, ktorá je dôležitá pre vývoj bábätka
  • je potrebné ich zaradiť do jedálnička aj pri redukčnom režime, pretože vitamíny skupiny B ovplyvňujú činnosť metabolizmu a ďalšie látky podporujú celkové zdravie organizmu
  • prospievajú kostnému aparátu (mangán, draslík, vitamín K, horčík)
  • spomaľujú starnutie pleti, ulahodia vlasom i nechtom (biotín, vitamín C, ktorý podporuje produkciu kolagénu)
  • najnovšie výskumy poukazujú na schopnosť jahôd stabilizovať hladinu krvného cukru v krvi, čo môže byť prevenciou vzniku cukrovky

Jahody v kuchyni

Z jahôd možno pripraviť množstvo skvelých pochúťok. Inšpirovať sa môžete týmito receptami:

Jahodovo-rebarborové chutney s levanduľou a tvarohovými nokmi s makom

Osviežujúca jahodovo-smotanová torta

Recepty na detox smoothies pre každý deň

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (happykanppy)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Nadopujte sa vitamínom C! Výborne poslúžia jahody.

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.