Na Slovensku zúri chrípka. Nakopnite svoju imunitu prirodzene
27. JAN 2017

Na Slovensku zúri chrípka. Nakopnite svoju imunitu prirodzene

Na nezaplatenie je napríklad echinacea, ktorá stimuluje fagocyty, teda bunky imunitného systému. Mnoho ľudí však nevie, ako ju správne užívať. 

Echinacea je výbornou prevenciou infekčných ochorení, chorôb dýchacieho aparátu či močového mechúra. Pôsobí teda ako prírodné antibiotikum proti baktériám i vírusom a posilňuje činnosť nešpecifického imunitného systému. Okrem toho sú dokázané jej pozitívne účinky pri opakujúcich sa infekciách. Podľa štúdie z roku 2012 bol u pacientov preukázaný preventívny účinok pri opakujúcom sa prechladnutí (1).

Pri užívaní echinacey je však dôležité dbať na niekoľko pravidiel – echinacea sa vždy užíva v cykloch, ktoré trvajú maximálne 3 týždne a potom je potrebné urobiť si 4-týždňovú prestávku a cyklus opäť zopakovať. Ak už u vás chrípka či iné ochorenie prepuklo, je potrebné nasadiť ju hneď, prípadne do 18-tich hodín po objavení problému, pretože potom už nefunguje!

Okrem echinacey môžete vyskúšať aj ďalších pomocníkov z prírody, ako napríklad zázvor, probiotiká či zvýšenie prísunu vitamínu D.

Zázvor

Podľa ajurvédy má zázvor schopnosť podporovať vyplavovanie toxínov z nášho tela a nakopnúť činnosť lymfatického systému. Okrem toho telo zahreje, čo môže byť prospešné pri zimnici. Úľavu prinesie aj pri bolestiach hlavy alebo črevných virózach. Vedci z Iránu preukázali protizápalové a antioxidačné účinky zázvoru, ktoré sú účinné pri riešení ochorení spôsobených vírusmi, baktériami, parazitmi, ale napríklad aj cigaretovým dymom (2).

Čo sa týka dávkovania, ani so zázvorom to netreba preháňať. Denne by sme nemali prijať viac ako 4 gramy.

Probiotiká

Už naše babičky vedeli, že zdravie je ukryté v črevách. Preto v zimných mesiacoch nedali dopustiť na kyslú kapustu, ktorá je plná probiotík i prebiotík. Aj dnes sa na konzumáciu potravín s obsahom týchto prospešných mikroorganizmov kladie dôraz a to hlavne preto, lebo naša strava je plná antibiotík, hormónov a potravín, ktoré pôsobia kyselinotvorne. To má vplyv na funkciu našich čriev, od čoho sa odvíja znížené vstrebávanie živín a nedostatočné vylučovanie toxických látok, a následne vznik zdravotných problémov.

Zjednodušene teda môžeme povedať, že probiotiká sú prospešné baktérie, ktoré sú nápomocné pri trávení živín a detoxikácii hrubého čreva, čím posilňujú obranyschopnosť. Prirodzeným zdrojom probiotík sú fermentované, teda kvasené potraviny, ako napríklad kvasená zelenina (kapusta, uhorky), ale aj východoázijské špeciality (natto, tempeh, miso) a dokonca aj pečivo s obsahom kvásku, ktorý sa v minulosti používal pri príprave pečiva a dnes zažíva opätovný boom.

Vitamín D

Vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, ktorý sa najčastejšie spája s podporou metabolizmu vápnika. No čoraz častejšie dávajú odborníci jeho deficit do súvislosti aj so vznikom depresií a poruchami imunitného systému. Napríklad podľa štúdie vedcov z Bostonu tí, ktorí mali v tele menej vitamínu D, trpeli častejšie infekciami horných dýchacích ciest (3).

Ako telo zásobovať dostatkom vitamínu D? V prvom rade si treba uvedomiť, že si ho naše telo vie vyprodukovať pomocou slnečného žiarenia, čiže dôležitý je pravidelný pobyt na slnečnom svetle. V zime by sme však mali staviť aj na príjem potravín s obsahom tohto vitamínu. Jedná sa napríklad o tučné ryby, rybí olej, sušené huby či vaječný žĺtok.

Referencie:
https://www.hindawi.com/journals/ecam/2012/841315/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3665023/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19237723/

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

4 jednoduché recepty, ktoré prinesú úľavu pri nádche4 jednoduché recepty, ktoré prinesú úľavu pri nádche

Hovorí sa, že neliečená nádcha trvá 7 dní a liečená týždeň. Pravdou však je, že príjemná nie je. Ako si pomôcť?  

 

Aktualita týždňa: 5 rád, ako cvičiť doma5 rád, ako si udržať imunitu v pohode

Ak patríte k skupine ľudí, ktorým imunita dáva zabrať pri striedaní sa ročných období, prečítajte si naše rady, ako na imunite popracovať a zostať aj počas sychravých a chladných dní fit. 

 

 

Antioxidanty sú pre zdravie nevyhnutnosťouAntioxidanty sú pre zdravie nevyhnutnosťou

Každá ľudská bunka je napádaná voľnými radikálmi až desaťtisíc ráz denne a za sedemdesiat rokov nášho života sa v tele vytvorí až sedemnásť ton voľných radikálov. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Na Slovensku zúri chrípka. Nakopnite svoju imunitu prirodzene

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1499
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.