4. JUL 2015

Na čo si dať pozor v lete pri cvičení vonku?

Mirka

V lete človek prirodzene inklinuje k športovým aktivitám, ktoré sa vykonávajú vonku na slnku a čerstvom vzduchu. Hoci to má veľa pozitív, treba dodržiavať niekoľko pravidiel, inak môžu vzniknúť zdravotné ťažkosti.

Počas letných dní bodujú hlavne vodné športy (plávanie, aerobik vo vode a pod.), in-line korčuľovanie, džoging, beh, bicyklovanie či plážový volejbal. Aj mnohé skupinové cvičenia sa presúvajú z interiéru do vonkajšieho prostredia. Vďaka tomu môže človek čerpať kvantum benefitov nielen z cvičenia, ale aj si užívať čerstvý vzduch a slnečné lúče. Pobyt na slnku však prináša so sebou aj určité riziká, ako napríklad svalové kŕče, dehydratáciu či úpal. Práve na to sa často zabúda. Na čo si dať pri športovaní vonku pozor?

Odporúčame prečítať: Ako cvičiť v letných horúčavách?

 

V letných mesiacoch hrozí človeku hlavne úpal

Ak sa človek zdržiava na priamom slnku dlhší čas bez toho, aby použil primeranú ochranu (šiltovka, klobúk, šatka, slnečné okuliare a pod.), nedodržiava pitný režim a k tomu ešte aj vykonáva fyzickú aktivitu, môže to vyústiť do úpalu. Ten sa prejavuje zvýšenou telesnou teplotou, svalovými kŕčmi, slabosťou, žalúdočnou nevoľnosťou, bolesťami hlavy, potením či závratmi.

Ako úpalu predchádzať? V prvom rade treba poznať symptómy. Ak sa niektorý z nich vyskytne, treba prestať cvičiť, dopriať organizmu odpočinok a dostatok tekutín. V tomto prípade je na doplnenie pitného režimu vhodná nielen čistá voda, ale aj športové nápoje s obsahom elektrolytov. Na celkové ochladenie organizmu sa odporúčajú použiť aj studené obklady. Lepšie ako problém riešiť, je predchádzať mu. Stačí dodržať niekoľko pravidiel.

Odporúčame prečítať: Ako dodržiavať pitný režim v lete alebo voda je základ

Zásady, vďaka ktorým budete pri cvičení počas leta fit

  • vyhýbajte sa vykonávaniu športových aktivít okolo poludnia, keď sú slnečné lúče extrémne horúce
  • počas celého dňa dôsledne dodržiavajte pitný režim, vhodné sú hlavne pramenitá voda, bylinkové čaje, riedené ovocné či zeleninové šťavy
  • pite dostatok tekutín pred, počas i po športovej aktivite, v tomto prípade sa odporúčajú hlavne športové nápoje, ktoré telu dodajú elektrolyty, ktoré stratilo potením
  • nepodceňujte výber vhodného športového oblečenia, voľte ľahké a vzdušné odevy v svetlých odtieňoch
  • nezabudnite si chrániť hlavu a oči, teda nevyhnutnosťou sú šiltovka (šatka, klobúk) a slnečné okuliare
  • ochranu pred slnkom potrebuje aj pokožka, investujte do kvalitného opaľovacieho krému s ochranným faktorom
  • vyhnite sa konzumácii ťažkých jedál, absolútne nevhodný je alkohol a pri pití kávy treba mať na pamäti, že odvodňuje
  • ak vonku vládne naozaj horúce počasie, nie je to dôvod na to, aby ste so športovou aktivitou prestali, stačí, keď znížite intenzitu, urobíte si viac prestávok alebo skrátite celkový čas cvičenia

Odporúčame prečítať: Čo piť pri cvičení


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Na čo si dať pozor v lete pri cvičení vonku?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.