25. MÁJ 2015

Máte vysoký krvný tlak? Behajte pravidelne a v správnej intenzite

Jednou z kľúčových oblastí, na ktorú by sa mal človek s vysokým krvným tlakom zamerať, je pohyb vytrvalostného charakteru. 

Lekári väčšine pacientov s vysokým krvným tlakom odporúčajú nielen dôsledné užívanie liekov na hypertenziu, ale aj zmenu životného štýlu. Podstatnú úlohu zohráva strava a pohyb. Vhodne zvolené cvičenie v správnej intenzite krvný tlak znižuje a je prevenciou kardiovaskulárnych ochorení.  Šport vo všeobecnosti zlepšuje krvný obeh, podieľa sa na zvýšení výkonnosti a zabraňuje kôrnateniu tepien. Výborným pohybom pre ľudí s hypertenziou je beh.

Aj beh je spôsob, ako znížiť vysoký krvný tlak

Pri vysokom krvnom tlaku odborníci radia vybrať si vytrvalostný šport vo vhodnej intenzite, ktorému sa treba venovať pravidelne a primeraný čas. Najlepšie je konzultovať túto oblasť s ošetrujúcim lekárom. Pre ľudí s vysokým krvným tlakom sú vhodné pohybové aktivity ako plávanie, bicyklovanie, chôdza a beh. 

Ako často a v akej intenzite behať pri vysokom krvnom tlaku? „Je to absolútne individuálne a závisí to od toho, aké sú výsledky predchádzajúceho poškodenia kardiovaskulárneho systému. Treba vziať do úvahy i to, či človek v minulosti behal, či má nadváhu. Zohľadniť treba aj vek a pohlavie. Preto by som pohyb volil podľa potreby buď chôdzu, mierny beh, alebo intenzívnejší beh,“ hovorí výživový poradca Libor Javro. V každom prípade treba začínať opatrne napríklad chôdzou. Neskôr si zvoliť nízku intenzitu behu, teda bežať na 50-60 percentách maximálnej pulzovej frekvencie. Spočiatku je dostačujúcich 10-15 minút 2-3-krát týždenne. Postupne treba pridávať. Teda dopracovať sa k 30-45 minútam behu 4-5 ráz do týždňa. Dôležitá je pravidelnosť, pretože nepravidelný beh v nevhodnej intenzite je viac na škodu ako na úžitok.  

Ľudia s vysokým krvným tlakom by mali klásť dôraz na dostatočné úvodné rozohriatie a dynamický strečing v trvaní aspoň 10 minút. Záver bežeckého tréningu je potrebné venovať vydýchaniu a statickému strečingu.

Beh pozitívne vplýva nielen na tlak

O pozitívnych prínosoch behu niet pochýb. Potvrdili to aj vedecké štúdie. Jedna rozsiahla bola publikovaná v časopise American Heart Association Journal Arteriosclerosis and Vascular Biology. Prieskumu s názvom National Runners᾿ Health Study sa zúčastnilo 33 060 bežcov a 15 045 milovníkov chôdze vo veku 18-80 rokov. Všetkých účastníkov štúdie sledovali šesť rokov. Zistili, že beh i chôdza majú podobné účinky na zníženie vysokého krvného tlaku, cholesterolu, cukrovky a aj ischemickej choroby srdca. Odôvodnili to tým, že pri behu aj chôdzi sú namáhané podobné svalové skupiny. Ďalej uviedli, že čím viac sa účastníci venovali behu a chôdzi, tým to bolo pre nich prospešnejšie. Teda aj táto štúdia je dôkazom toho, že pohyb je pre človeka dôležitý a prospešný.

Samozrejme, netreba zabúdať ani na ďalšie pozitíva behu či chôdze. Priaznivo vplývajú na psychické rozpoloženie, posilňujú imunitný systém, sú prevenciou nadváhy a obezity.

Ľudia, ktorí čítali tento článok, sa tiež zaujímajú o:

6 tipov, ako urobiť z cvičenia zvyk6 tipov, ako urobiť z cvičenia zvyk
Ako sa nakopnúť k pravidelnému cvičeniu? 
 
Ako behať, keď chcem schudnúť?Ako behať, keď chcem schudnúť? 
Behať treba v správnej intenzite a primeraný čas. 
 
 
Ako športovať s cukrovkouAko športovať s cukrovkou? 
Cukrovka nie je dôvod na to, aby sa človek nehýbal. 

 

 
Zdroj: http://www.urchance.org/news/2307/walking-can-lower-risk-of-heart-related-conditions-as-much-as-running
Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Máte vysoký krvný tlak? Behajte pravidelne a v správnej intenzite

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.