16. DEC 2013

Lepšia motivácia a viac spáleného tuku pri cvičení? Pomôže aj hudba!

Mirka

Stále hľadáte spôsob, ako zvýšiť motiváciu pri tréningu a vydať zo seba skutočné maximum? Chcete spáliť viac tukových zásob? Je veľa možností, ako tieto ciele dosiahnuť (HIIT, tabata a pod.). A čo hudba? Je dokázané, že obľúbené melódie majú schopnosť zlepšiť koncentráciu pri cvičení i motiváciu, a tým pádom aj podporiť výkonnosť a znížiť únavu.

Navštevujete skupinové cvičenie? Potom ste si určite všimli, že hudba má veľký vplyv na vašu výkonnosť. „Chodím na jumping, kde sa striedajú dve inštruktorky. Každá z nich má svoj štýl cvičenia i hudby. Je naozaj pravda, že hudba motivuje. Pri rytmickej tanečnej hudbe, ktorú používa jedna z inštruktoriek, vydám zo seba viac a vôbec nie som unavená,“ hovorí Katka, ktorá sa tomuto cvičeniu venuje viac ako dva roky. To znamená, že aj športoví inštruktori by mali veľkú pozornosť venovať práve výberu hudby.

Hudba zohráva pozitívnu úlohu aj pri individuálnom cvičení s tým rozdielom, že človek si ju vyberá sám podľa vlastných preferencií. Napríklad počúvanie hudby napríklad pri behu má mnoho pozitív. Človek sa dokáže lepšie koncentrovať na to, čo práve robí a nie je rušený vonkajšími vplyvmi (doprava, ľudia). Obľúbené songy tiež „nakopnú“ k lepšiemu výkonu, znižujú pocity únavy a pod.

Hudba očami odborníkov

Aké účinky má hudba pri cvičení? V prvom rade podporuje výkon, zvyšuje efektivitu cvičenia a, samozrejme, zlepšuje náladu. Tak napríklad vedci z Liverpoolu sledovali výkon cyklistov. Zistili, že pri rýchlejšej hudbe prešli väčšiu vzdialenosť ako pri pomalej, teda podali lepší výkon (1). A podľa štúdie nemeckých odborníkov je cvičenie menej namáhavé, ak pri ňom človek počúva hudbu (2).

Hudba je neodmysliteľnou súčasťou skupinových cvičení. Joga, pilates, piloxing, aerobik, spirals, jumping, ale aj tanec. Bez hudby by neboli tým, čím sú dnes. „Hudba je jedným z najdôležitejších, cielene používaných nástrojov. Dobrá práca s hudbou je základ. Lebo, čo sa týka tempa, rytmu a emocionálneho pôsobenia, tvorí vlastne štruktúru celého stretnutia. Stimuluje, evokuje, podporuje odreagovanie a napokon upokojuje. Na psychiku vplýva pozitívne, ak s ňou vie človek pracovať. Inak môže pôsobiť nezmyselne a v tom prípade je lepšie ticho,“ hovorí Nina Jassingerová, ktorá využíva hudbu pri AnandaDance (extatický tanec, meditácia v pohybe) a TranceDance.

Vyberiete si?

Zdroje:
 (1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19793214
 (2) www.aesthetics.mpg.de
Zdroj video: www.youtube.com
Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Marcus)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Lepšia motivácia a viac spáleného tuku pri cvičení? Pomôže aj hudba!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.