12. FEB 2016

Ktoré jedlá vám zlepšia náladu?

Jednou z cestičiek, ako sa dopracovať k psychickej pohode, je jedlo. Ktoré potraviny vás zbavia otravných blues?

Šťavnaté paradajky

Paradajky sú známe obsahom lykopénu, ktorý sa dáva do súvislosti so zvyšovaním plodnosti u mužov. Avšak rajčiny pozitívne pôsobia aj na ľudskú psychiku. Môže za to hlavne obsah kyseliny listovej a horčíka. Navyše zastúpené železo, aminokyselina tryptofán a tiež vitamín B6 vplývajú na produkciu hormónov ovplyvňujúcich náladu, konkrétne serotonínu, dopamínu a noradrenalínu.

Losos, tuniak a krevety

Morské ryby a plody sú výborným zdrojom zdravých tukov. Jedná sa najmä o prospešné omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú pre zdravé fungovanie mozgu nevyhnutnosťou. Bonusom je obsah vitamínov zo skupiny B, vitamínu D a jódu. B vitamíny ovplyvňujú nervové funkcie, nedostatok vitamínu D je spájaný s depresiou, a jód má vplyv na duševnú vyrovnanosť a výkon mozgu.

Červená repa

O červenej repe vieme, že je bojovníčkou proti anémii a prostriedkom na posilnenie imunitného systému. Vďaka zastúpenej kyseline listovej však pozitívne vplýva na náladu, podporuje pamäť a koncentráciu.

Brazílske orechy

Orechy vo všeobecnosti majú, vďaka obsahu zdravých tukov a B vitamínov, priaznivý vplyv na nervovú sústavu. Avšak brazílske orechy sú bohaté na selén, ktorý sa vyznačuje antioxidačným pôsobením. Podľa vedcov môže byť prítomnosť oxidačného stresu v mozgu spojená s miernou až strednou depresiou, úzkosťou a únavou. Zaujímavú štúdiu uskutočnili napríklad britskí vedci, ktorí sledovali úroveň selénu v strave a výskyt depresie a úzkosti. Tí, ktorí mali v tele dostatok selénu, mali lepšiu náladu a došlo aj k zmierneniu úzkosti (1). 

Horká čokoláda

Konzumácia čokolády s vysokým obsahom kakaa stimuluje tvorbu endorfínov, hormónov, ktoré vyvolávajú pocity šťastia. Konzumenti, ktorí si denne dopriali tretinu kvalitnej čokolády (cca 30 g), mali nižší krvný tlak, nižší výskyt srdcových chorôb a tiež sa cítili pohodovejšie. Aspoň to tvrdia holandskí vedci v jednej zo svojich štúdií. Austrálski odborníci zasa skúmali vplyv polyfenolov v kakau na náladu. Účastníci pokusu, ktorí ich prijímali pravidelne počas 30 dní prostredníctvom čokoládového nápoja, sa cítili vyrovnanejšie a spokojnejšie (2).

Referencie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1873372
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23364814

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Makadamové orechy: výborný pomocník pri chudnutí aj pri cvičeníMakadamové orechy: výborný pomocník pri chudnutí aj pri cvičení

Sú to síce najdrahšie orechy na trhu, ale ich účinky sú pre telo nenahraditeľné. Investujte do zdravia a vyskúšajte chutné makadamové  orechy.    

 

Doplňte do tela potrebné vitamíny konzumáciou ľanových semiačokDoplňte do tela potrebné vitamíny konzumáciou ľanových semiačok

Sú takmer bez chuti, lacné, ľahko dostupné a extrémne zdravé! Vyskúšajte ľanové semiačka a doplníte telu množstvo potrebných látok. 

 

Spestrite si jedálniček zdravým avokádomSpestrite si jedálniček zdravým avokádom

Avokádo je pokladom kuchyne. Má široké použitie a výborný vplyv na zdravie. Presvedčte sa sami. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ktoré jedlá vám zlepšia náladu?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.