15. OKT 2015

Kto behá v jeseni, podporuje svoju obranyschopnosť

Pravidelný beh v primeranej intenzite posilňuje imunitu a zabraňuje vzniku chrípky či prechladnutia. 

Dennodenne sme vystavení vplyvom, ktoré skúšajú odolnosť nášho imunitného systému. S príchodom pochmúrnych jesenných dní sú ešte intenzívnejšie, preto je potrebné obranyschopnosti pomôcť.  Jednou z možností je beh.

Beh podporuje imunitu

Beh i akákoľvek primeraná pohybová aktivita posilňujú činnosť imunitného systému, pretože stimulujú činnosť bielych krviniek a ďalších látok. Pri pohybe sa z tela rýchlejšie vylučujú toxíny a zmenou telesnej teploty sa aj prípadné baktérie množia pomalšie. Zásluhu na posilnení imunity má aj zvýšená produkcia hormónov dobrej nálady a naopak, znížená tvorba stresových hormónov. Podľa Národného inštitútu zdravia stačí na posilnenie imunity už 20-30 minút chôdze denne. Ako je to s behom?

S behom to nepreháňajte

Ak beháte s rozumom, teda 3-4 razy týždenne v miernej intenzite maximálne hodinu, takýto beh je pre zdravie i činnosť imunitného systému prospešný. Naopak, ak obľubujete časté, vysoko intenzívne tréningy  a nedoprajete si po nich dostatočnú regeneráciu, koledujete si o problém. Po takomto intenzívnom tréningu je imunita znížená a tento stav môže trvať niekoľko hodín v závislosti od náročnosti a trvania tréningu. Podľa MUDr. Kataríny Beregendiovej z Národného športového centra môže intenzívny dlhodobý tréning spôsobiť imunosupresiu a znížiť imunitu: „Po akútnej fyzickej záťaži vzniká krátkodobá prechodná imunosupresia so zníženým počtom lymfocytov a ich funkcií. Táto krátkodobá imunosupresia pretrváva približne 3-12 hodín. Pri nedostatočnej regenerácii a opakovanej prechodnej imunosupresii môže dôjsť k takzvanému prekrytiu otvorených okien a tým k zníženiu imunitnej odolnosti organizmu.“ To znamená, že ani s behom to netreba preháňať a po náročnom tréningu je regenerácia obzvlášť dôležitá. Podľa Americkej rady pre cvičenie môže náročný beh (napríklad odbehnutie maratónu, absolvovanie triatlonu), ktorý trvá dlhšie ako 90 minút, spôsobiť imunosupresiu až v trvaní 72 hodín po behu. Podľa odborníkov z tejto inštitúcie sú za to zodpovedné hlavne stresové hormóny, ako kortizol a adrenalín.

Opäť víťazí zlatá stredná cesta

Ak teda chcete posilniť imunitu, s behom a ani žiadnou inou športovou aktivitou to nepreháňajte. Jediný spôsob, ako imunite pomôcť, je počúvať svoje telo a športovať s rozumom.

Zdroje:
Národný inštitút zdravia, http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007165.htm
Americká rada pre cvičenie, http://www.acefitness.org/acefit/healthy_living_fit_facts_content.aspx?itemid=2613
MUDr. Katarína Beregendiová, Šport a imunita, dostupné na: http://www.sportcenter.sk/stranka/sport-a-imunitny-system
Zdroj foto: unsplash.com 

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Antioxidant selén ochraňuje svalstvo a ovplyvňuje výkonnosťAntioxidant selén ochraňuje svalstvo a ovplyvňuje výkonnosť

Je dôležitým antioxidantom, ktorý má obrovský význam aj pre športujúcich ľudí. 

 

Máte v tele málo vitamínov? možno sa o ne sami oberáteMáte v tele málo vitamínov? Možno sa o ne sami oberáte

Melón je v lete príjemným osviežením, lenže ak ho necháte rozkrojený v chladničke, strácajú sa z neho antioxidanty. 

 

Silný imunitný systém bez športu? nemožné!Silný imunitný systém bez športu? Nemožné!

Vírusy, baktérie, plesne... Nielen s nimi musí ľudský organizmus dennodenne bojovať. Zvládne to iba vtedy, keď spoľahlivo funguje imunitný systém.

 


Anketa

Ako a kde najčastejšie cvičíte?

Sám doma.
Sám alebo s kamarátmi vo fitcentre.
Sám pod vedením trénera.
Uprednostňujem skupinové cvičenia pod vedením inštruktora.
Využívam služby virtuálneho trénera.
Je to rôzne podľa toho, na čo mám práve chuť.

Celkom hlasovalo: 433

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kto behá v jeseni, podporuje svoju obranyschopnosť

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.