17. JAN 2017

Kivi skvelo doplní zásobu vitamínu C aj v zime

V sto gramoch kivi je 92,7 mg céčka a v rovnakom množstve pomaranča „iba" 53,2 mg vitamínu C.

Vitamín C je jednou z kľúčových živín pre silnú imunitu, ktorá dostáva počas zimných mesiacov poriadne zabrať.

Podľa odborníkov z The New Zealand Institute for Plant and Food Research aj kivi zlepšuje respiračné zdravie u ľudí trpiacich astmou a ďalšími chorobami dýchacieho aparátu – konkrétne ovocie bohaté na vitamín C zvyšuje koncentráciu tohto vitamínu v tele, čo má za následok zmiernenie príznakov, vrátane nepríjemného sipotu a bolestí hrdla (1).

Avšak pozitív kivi je oveľa viac. 100 g kivi obsahuje niečo okolo 60 kcal, čiže sa jedná o ovocie vhodné aj pre tých, ktorí chudnú. Avšak, ako pri všetkom – netreba to preháňať, pretože kivi je aj slušným zdrojom fruktózy (ak jej prijímame nadbytok, má tendenciu ukladať sa do tukových zásob a ovplyvňuje hladiny leptínu a inzulínu).

Aké sú pozitíva kivi? 

Zabraňuje vzniku krvných zrazenín

100-gramové kivi pokryje dennú dávku vitamínu K až na 50 %. Pričom netreba pripomínať, že tento vitamín je dôležitý hlavne pre správnu zrážanlivosť krvi. Takisto sa spája so zdravím kostí. Je dokázané, že dostatočné zásobenie tela vitamínom K znižuje riziko úrazov v dôsledku osteoporózy.

Prospieva pokožke

V kivi sa nachádza aj menšie množstvo betakaroténu a vitamínu E. Oba sú významné antioxidanty, ktoré chránia pred vznikom ochorení a navyše sú prospešné pre pokožku. Okrem betakaroténu obsahuje kivi aj ďalšie karotenoidy, konkrétne luteín. Ten je ochrancom zraku, napríklad pred vznikom makulárnej degenerácie.

Vitamíny zo skupiny B podporujú činnosť metabolizmu a mozgu

Vitamíny zo skupiny B doplnia dennú dávku B vitamínov v rozmedzí 1 – 6 percent odporúčanej dennej dávky. Obsahujú aj kyselinu listovú, ktorá je dôležitá pre tehotné ženy a je prevenciou anémie.

Prospieva srdcu

Za tento účinok je zodpovedný obsah draslíka (312 mg/100 g) a takisto už spomínaný vitamín K. Podľa nórskych vedcov z Osla pravidelná konzumácia kivi znižuje hladinu triglyceridov v krvi až o 15 % (2). Okrem toho zdravie srdca ovplyvňujú aj omega-3 tuky, zastúpené hlavne v drobulinkých semiačkach kivi, horčík a vitamín E.

Zlepšuje náladu a pomáha so spánkom

Vedci z Taiwanu preukázali, že kivi predlžuje dobu spánku o 13 % a kvalitu o 5 %. Je to hlavne vďaka serotonínu, hormónu dobrej nálady (3). Čiže ak vám je smutno alebo nemôžete spať, doprajte si okrem iného ovocia aj kivi.

Referencie: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22172428
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Effects%20of%20kiwi%20fruit%20consumption%20on%20platelet
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21669584

Zdroj foto: pixabay.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Fermentované potraviny sú v chladných mesiacoch správnou voľbouFermentované potraviny sú v zime správnou voľbou

Chýbajúce živiny a prospešné mikroorganizmy dodajú do organizmu i fermentované potraviny.

 

Pravidlá štíhlosti podľa trénera celebrít boba harperaPravidlá štíhlosti podľa trénera celebrít Boba Harpera

Pomáha hollywoodskym hviezdam získať telo snov a bežným ľuďom navracia zdravie a stratené sebavedomie.

 

Banány sú zdravé, avšak pozor na fruktózuBanány sú zdravé, avšak pozor na fruktózu

Banány sú nabité živinami, ale obsahujú aj veľa prírodného cukru a niektorí z nás si ich dožičia viac aj počas vianočných sviatkov.  


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kivi skvelo doplní zásobu vitamínu C aj v zime

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1081
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.