6. AUG 2013

Indoor verzus outdoor cvičenie: Prečo v lete (ne)cvičiť vonku?

Mirka

Koľko ľudí, toľko chutí. Niektorí po celý rok bez ohľadu na ročné obdobie využívajú komfort posilňovne, pretože spĺňa ich požiadavky na silový i kardio tréning. Ďalší sa nevedia dočkať príjemného počasia, aby mohli indoor cvičenie vymeniť za vonkajšie športové aktivity.  

Aj vy počas zimných mesiacov využívate služby fitcentier či športových klubov, ale s prvými slnečnými lúčmi presúvate cvičenie von na čerstvý vzduch? Skvelé. Jarné, letné i jesenné mesiace sú stvorené na športovanie vonku. Ak naopak patríte medzi tých, ktorým outdoor cvičenie príliš nevonia, možno nastáva čas svoje rozhodnutie prehodnotiť. Viaceré štúdie naznačujú, že outdoor cvičenie je pre telo i psychiku prospešnejšie ako športová aktivita v interiéri.

Stop stresu, úzkosti i zlej nálade

Ste neustále v strese? Trápia vás úzkostné poruchy? Vstávate už ráno so zlou náladou a drží sa vás ako kliešť po celý deň? Bojujte! Jedným z najlepších prostriedkov je športová aktivita, ideálne v prírodnom prostredí. Potvrdila to aj štúdia vedcov zo škótskeho Glasgowa. Odborníci, pod vedením profesora Richarda Mitchella, skúmali vplyv fyzickej aktivity v rozličnom prostredí (telocvične, parky, lesy, domáce prostredie, fitnescentrá) na duševné zdravie takmer dvoch tisícok účastníkov. Zistili, že cvičenie v prírodnom prostredí lesov a parkov prináša o polovicu väčšie pozitívne účinky na duševné zdravie ako športovanie v posilňovni (1).

Chýba nám vitamín D. Nedovoľte, aby organizmus trpel.

Dom, byt, kancelária, obchodné centrum, supermarket. Telocvičňa. Fitcentrum. Autá, autobusy a vlaky. Ľudské telo trpí. Chýba mu slnečné žiarenie. Práve slnečné lúče zohrávajú kľúčovú úlohu pri tvorbe vitamínu D. Organizmus dokáže tento vitamín vyprodukovať sám za predpokladu, že je vystavený slnečnému žiareniu. A práve slnečným lúčom sa vyhýbame!

Cvičenie vo vonkajšom prostredí je ideálnou príležitosťou, ako organizmu zabezpečiť dostatok tohto dôležitého vitamínu. Národný inštitút zdravia upozorňuje, že nedostatok vitamínu D u detí i dospelých možno aktuálne nazvať epidémiou. Z tohto dôvodu vzniká napríklad krivica u detí a zhoršuje sa osteoporóza u dospelých. Zároveň je nedostatok „déčka“ spojený so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny, kardiovaskulárnych chorôb, cukrovky typu A a ďalších závažných ochorení (2).

Objavte aj ďalšie pozitíva outdoor aktivít!

Skúsme si porovnať cvičenie vonku a napríklad vo fitnescentre. Posilňovňa ponúka stabilnú teplotu (v lete klimatizované priestory), nehrozí riziko úpalu a spálenia pokožky. Cvičiť môžete kedykoľvek bez ohľadu na počasie.

Čo tak cvičenie vonku? Príroda, čerstvý vzduch a slnko. To sú jednoznačné pozitíva, pokiaľ sa človek nerozhodne cvičiť na pravé poludnie v tridsaťstupňových horúčavách. A čo ďalej? Tak napríklad môžete športovať vždy na inom mieste, vďaka čomu sa nebudete nudiť. Kondičku si môžete preveriť na nefalšovanom prírodnom teréne a dokonca si môžete so sebou vziať aj svojho milovaného štvornohého spoločníka. Nečakáte na uvoľnenie stroja či činiek. Čas si riadite tak, ako vám to vyhovuje. A všetko je zadarmo!

Obujete si zajtra tenisky a pôjdete si zabehať, alebo sa aspoň prejsť?

Zdroje:
 (1) Prof Richard Mitchell, Regular exercise in natural environments halves risk of poor mental health, University of Glasgow, dostupné na:
http://www.gla.ac.uk/news/headline_236113_en.html
(2) Národný inštitút zdravia, Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease, dostupné na: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15585788

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Indoor verzus outdoor cvičenie: Prečo v lete (ne)cvičiť vonku?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.