28. MÁJ 2014

Funkčný tréning. Jeden z horúcich trendov súčasnosti.

Mirka

Funkčný tréning je aktuálne trendom. Môže za to skutočnosť, že človeku postačuje na precvičenie celého tela váha vlastného tela, ale využíva sa aj jednoduché športové náčinie. Nie je tajomstvom, že na báze funkčného tréningu fungujú aj viaceré skupinové športy.

Je tu však aj ďalší dôvod, prečo je tento typ tréningu taký populárny. Ľudia si začínajú uvedomovať, že správny športový tréning je pre zdravie človeka kľúčový. Teda cvičenie prestáva byť len spôsob, ako získať sexi postavu, ale stáva sa príležitosťou, ako upevniť svoje fyzické i psychické zdravie. „Keď ľudia prijali zaužívané vzory západu: posilňovacie stroje, cereálie a vločky, všetko sústredili na vonkajší vzhľad. Tak dnes prichádza revolúcia v podobe zdravého životného štýlu, nepoznaných výkonov, sily, komplexnej zdatnosti a flexibility. Ľudia prestávajú vnímať odvetvie fitness len ako prostriedok na získanie atraktívnej a vyšportovanej postavy, ale vnímajú aj svoj zdravotný stav, zabudovanú funkčnosť: využitie v bežnom živote, podiel tuku v tele v kontexte zdravia, krvný tlak, cholesterol, posilnenie posturálneho svalstva, získanie väčšej mobility, odolnosti kĺbov atď.,“ hovorí zo skúseností tréner crossfitu Marek Weiss z Centra funkčného tréningu v Banskej Bystrici.

Podstata funkčného tréningu

Možno si ešte spomínate na výsledky prieskumu odborníkov z American College of Sport Medicine, ktorí pravidelne zverejňujú fitness trendy na každý rok. Funkčný tréning sa podľa tohto prieskumu umiestnil v prvej desiatke trendov roku 2014. Skutočnosť nasvedčuje tomu, že odborníci sa naozaj nemýlili a funkčný tréning má čoraz viac prívržencov.

V čom spočíva podstata funkčného tréningu a prečo je taký obľúbený?Základné znaky možno zhrnúť do nasledovných bodov:

  • jednotlivé cviky vychádzajú z bežného života a využívajú sa tzv. viackĺbové cvičenia (kombinované cviky zamerané na zapojenie čo najväčšieho množstva svalov, teda tlaky, zhyby, drepy, výpady atď.)
  • pri cvičení sa zapájajú všetky tri roviny pohybu (frontálna: pohyby do strán, sagitálna: predklony, predpaženie, transverzálna: diagonálny pohyb)
  • primárnym cieľom je zlepšiť výkon a navrátiť telu jeho funkčnosť, ale aj budovanie sily, vytrvalosti, rýchlosti či koordinácie
  • tréningy sú zaujímavé, pestré a motivujúce
  • pomáha odstrániť svalovú nerovnováhu, ktorá človeka obmedzuje pri výkone činností v bežnom živote a môže byť príčinou nepríjemnej bolesti
  • je prevenciou voči zraneniam

Funkčný tréning s váhou vlastného tela

Mnohých láka funkčný tréning nielen kvôli mnohým pozitívnym účinkom, ale aj preto, že na precvičenie tela nepotrebujú žiadne špeciálne pomôcky. Dôležité je však naučiť sa správnu techniku jednotlivých cvikov, pretože nie je drep ako drep. Zaujímavý funkčný tréning s váhou vlastného tela nájdete aj v nasledovnom videu:

Funkčný tréning a cvičebné pomôcky

Samozrejme, funkčný tréning možno spestriť aj radom jednoduchých, ale účinných cvičebných pomôcok. Patria sem: medicinbaly, kettlebells, činky, expandery, TRX, bosu, kamagon a pod.

Odporúčame prečítať: Každý môže mať „posilku“ doma. Aj vy!

 

Skupinové cvičenia a funkčný tréning

Jedným zo skupinových cvičení, ktoré funguje na princípe funkčného tréningu je crossfit. Je veľmi obľúbený. Prečo? Spýtali sme sa trénera Mareka Weissa z cftbb.sk: „Crossfit nie je len o tréningu, ale je to o komunite ľudí, ktorí majú spoločné ciele a chcú zvýšiť kvalitu svojho doterajšieho života. Časom sa stáva životným štýlom a prispieva k tomu, aby sme boli zdraví a cítili sa dobre. Sme presvedčení, že tak, ako je tomu už aj dnes, funkčný tréning v rámci koncepcie crossfitu bude expandovať a toto odvetvie sa dostane do pozornosti širokej verejnosti prinajmenšom tak ako „fitness a bodybuilding“, ktorý poznáme z fitnescentier.

Crossfit však nie je jediným skupinovým športom vychádzajúcim z koncepcie funkčného tréningu. Nemožno nespomenúť deepwork či bodyart.

Odporúčame prečítať: Deepwork je čistý funkčný tréning celého tela


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Funkčný tréning. Jeden z horúcich trendov súčasnosti.

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.