10. JUN 2014

Éčka, ktoré škodia. Poznáte ich?

Mirka

Chlieb je voňavý, chrumkavý a dlhšie vydrží, jogurty sú hustejšie a lepšie chutia. Viaceré potraviny sú vďaka éčkam lacnejšie. Čo na tom, že nám môžu spôsobiť tráviace ťažkosti, bolesti hlavy, alergie i vážnejšie problémy?!

Aditíva sú bežnou súčasťou mnohých potravín a väčšina z nich nepredstavuje žiadne významné riziká. Ale sú tu aj také prídavné látky, ktoré mnohí považujú za príčinu alergických reakcií či závažnejších zdravotných ťažkostí. Hlavnou úlohou aditív (prídavných látok, prísad) je zlepšiť chuť, vzhľad, vôňu, predĺžiť trvanlivosť či odolnosť produktu, ale aj zlacniť výrobu. Je povinnosťou výrobcov uvádzať ich na obale svojich produktov. Patria sem teda ochucovadlá, farbivá, zahusťovadlá, stabilizátory, zvýrazňovače chuti, emulgátory a mnohé ďalšie.

Odporúčame prečítať: Zabudnite na cukor a umelé sladidlá. Je tu stévia!

 

Potravinové prísady a ich nebezpečenstvo

Potravinové prísady sa z hľadiska škodlivosti rozdeľujú do niekoľkých skupín. Tie zahŕňajú prírodné i syntetické látky. Mnohé z nich nie sú pre človeka škodlivé, ale sú aj také, ktoré predstavujú malé či väčšie riziko. Existuje tiež skupina éčok, ktorým je lepšie sa vyhnúť, pretože môžu byť príčinou zdravotných problémov. Ktoré sú to?

Podľa European Food Information Council (EUFIC) môžu ľuďom spôsobiť ťažkosti nasledovné aditíva:

  • E621 Glutaman sodný patrí azda k najznámejším prídavným látkam. Nachádza sa v množstve potravín (koreniny, polievky, konzervy, údeniny, syry, alkoholické nápoje, môže byť dokonca prítomný aj v ovocí a zelenine, ak bol zložkou použitého hnojiva atď.). Jeho hlavnou úlohou je vylepšiť chuť a arómu. Na etiketách môže byť označený aj ako MSG. Je nebezpečný hlavne pre deti a tehotné ženy. Môže spôsobiť žalúdočné problémy, závraty, negatívne ovplyvniť metabolizmus, spôsobiť zmeny nálad.
  • E102 Žlté farbivo (tartrazín): používa sa v mnohých potravinách (džúsy, čokolády, pudingy, žuvačky) na zlepšenie farby. Časť ľudskej populácie však toto farbivo neznáša a môže dôjsť k alergickým reakciám a k hyperaktivite u detí. Preto je v mnohých krajinách zakázané.
  • E210, E211, E212, E213 (označované ako benzoány) môžu byť zodpovedné za vznik alergií a mnohí ich zaraďujú do kategórie rakovinotvorných. Napríklad E 210, teda kyselina benzoová môže byť príčinou kožných alergií, hyperaktivity i porúch koncentrácie. Nájsť ju možno v konzervovaných produktoch a dochucovadlách ako horčica, dressingy a pod.
  • E249, E250, E251, E252 (označované ako dusičnany) môžu zhoršiť stav astmatikov a alergikov. E250, teda dusitan sodný sa používa v spracovaných mäsových produktoch ako slanina, klobása, šunka, párky, soliace zmesi a pod. Pri požití väčšieho množstva tejto látky môže dôjsť k tráviacim ťažkostiam, bolestiam hlavy či závratom. Niektoré vedecké štúdie uskutočnené na myšiach dávajú toto aditívum do súvislosti so vznikom rakoviny.
  • E220, E221, E222, E223, E224, E225, E228 sú označované ako siričitany. Oxid siričitý (E220) sa využíva ako konzervačný prostriedok. Nachádza sa v sušenom ovocí a zelenine, marmeládach, pečive, zemiakových produktoch a nápojoch. Môže spôsobiť tráviace problémy a bolesť hlavy, zhoršiť astmu a pod.
  • E951 alebo umelé sladidlo známe ako aspartam je 200-krát sladšie ako cukor. Nachádza sa v tisícoch rozličných potravín na celom svete. Používanie tohto sladidla môže u niektorých ľudí viesť k bolestiam hlavy, kožným problémom a u detí k poruchám správania.

Ako sa im vyhnúť?

Najlepšou cestou, ako sa tomto potenciálnemu riziku vyhnúť, je naučiť sa čítať etikety. Spoľahlivejšia metóda, ako mať zoznam najnebezpečnejších éčok v hlave a hľadať ich na obale potravín, neexistuje. Tiež je vhodné preferovať vo svojom jedálničku prirodzené, teda priemyselne vôbec alebo minimálne upravené potraviny ideálne z lokálnych zdrojov.

Odporúčame prečítať: Silvia Horecká: Na polotovaroch nevidím nič zdravé

 

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Ambro)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Éčka, ktoré škodia. Poznáte ich?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.