1. JAN 2014

Dôvody, pre ktoré by ste mali začať nový rok cvičením

Mirka

21. storočie sa problémami len tak hemží. Zvykli sme si na sedavý spôsob života, ktorý so sebou prináša choroby. Prichádza čas na zmenu, pretože fyzicky aktívni ľudia sa cítia o 15 rokov mladšie ako priemerný človek.

Nový rok sa už tradične spája s novoročnými predsavzatiami. Mnohí z nás si dali záväzok, viac sa hýbať. Vo väčšine prípadov preto, aby dosiahli vytúženú hmotnosť. Lenže chudnutie nie je jediné, čo nám šport prináša. Dôvodov, pre ktoré sa cvičiť vyplatí, je neúrekom.

Pohyb posilňuje srdce

Je dokázané, že už tri alebo štyri týždne pravidelnej športovej aktivity majú priaznivý vplyv na srdce. Najdôležitejší sval tela ľahšie zvláda záťaž, krvný tlak sa drží na stabilizovanej úrovni a cievne steny sú odolnejšie, čím sa znižuje riziko vzniku infarktu a mŕtvice.

Pohyb spôsobuje, že krv je lepšie okysličená a telo zásobené živinami. Pre srdce sú najlepšie aeróbne aktivity ako beh, rýchla chôdza, bicyklovanie. Len pre zaujímavosť dodávame, že podľa britských štúdií je až 40 percent prípadov ischemickej choroby srdca spôsobených nedostatkom pohybu.

Silná obranyschopnosť chráni pred chorobami

Pohyb sa podieľa na budovaní silnej imunity, bunky sa stávajú silnejšími a odolnejšími. Šport znižuje riziko vzniku rakoviny, cukrovky, srdcových chorôb, endometriózy a radu ďalších chorôb.

Čo je dôležité, pohyb spomaľuje starnutie, ktoré so sebou prináša problémy s pamäťou, koordináciou, rovnováhou. Na obranyschopnosť organizmu má vplyv aj psychika. U človeka, ktorý sa pravidelne hýbe, existuje menšia pravdepodobnosť vzniku depresívnych porúch, ktoré imunitu značne oslabujú.

Svaly zatočia s tukom

Šport prispieva k budovaniu svalovej hmoty. Svaly sú cestou k zmenšeniu tukových zásob. Platí, že čím viac svalov človek má, tým viac energie spáli. Svalstvo však nie je len akýmsi „požieračom“ tuku, ale plní v organizme človeka veľmi dôležité úlohy. Svaly sú ochrancami chrbtice, kostí a kĺbov. Ak sú oslabené, pády a drobné nehody môžu skončiť horšie ako u tých, ktorých „silné“ svaly plnia svoje úlohy spoľahlivo. Inšpirujte sa tiež nasledujúcim video.

Silné kosti a kĺby sú prevenciou osteoporózy

Pohyb je dôležitou prevenciou osteoporózy, dokonca pomáha tým, ktorí touto chorobou už trpia. Odborníci zdôrazňujú, že pravidelný a vhodný druh športovej aktivity hustotu kostí zvyšuje. U starších ľudí, kde je riziko osteoporózy vyššie, sa za dostatočnú prevenciu považuje denná prechádzka v trvaní jeden až dva kilometre.

Stop stresu, únave, smútku a depresii

Duševná rovnováha je pre celkové zdravie nevyhnutnosťou. Ak sa človek trápi, žije pod neustálym tlakom, je permanentne unavený a patrične sa „neventiluje“, tieto stavy môžu prerásť do vážnych problémov, ktoré si vyžadujú odbornú pomoc.

Šport je jednoduchou a účinnou prevenciou proti psychickej vyčerpanosti, pretože pri fyzickej aktivite sa uvoľňujú hormóny šťastia. Endorfíny prinášajú slastné chvíľky šťastia a pohody.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dôvody, pre ktoré by ste mali začať nový rok cvičením

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.