31. OKT 2014

Cooperov test odhalí, ako ste na tom s behom

Mirka

Ste dobrým bežcom, alebo nie? Na akej úrovni je vaša fyzická zdatnosť? Zistíte to už v priebehu dvanástich minút. 

Cooperov test poznajú tí, ktorí sa zúčastnili prijímacích skúšok na športové gymnázia, policajné akadémie i vysoké školy, zamerané na telesnú výchovu a šport. Absolvujú ho profesionálni športovci, ako napríklad hokejisti či futbalisti. Samozrejme, využiť ho môžu i všetci tí, ktorí chcú zistiť, ako sú na tom s fyzickou kondíciou. Teda i vy, ak sa venujete behu a zaujíma vás, ako na tom ste a kam sa dokážete posunúť.

Ako to celé vzniklo?

Aj tento aktuálne využívaný a obľúbený test fyzickej kondície pochádza z USA. Jeho autorom je K. H. Cooper a pôvodne bol navrhnutý pre testovanie amerických vojakov.

V čom spočíva podstata celého testu? Jednoducho sa meria vzdialenosť, ktorú človek zabehne počas 12-tich minút. Dôležité je hlavne to, aby testovaný bežal rýchlo, ale zároveň si dokázal rovnomerne rozložiť sily na celé trvanie testu. Štartuje sa z vysokej pozície. Ak bežec nevládze, tak jednoducho spomalí, alebo prejde do chôdze, čo však, samozrejme, ovplyvní výsledok testu.

Cooperov test je obľúbený kvôli svojej jednoduchosti a nenáročnosti. Nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie, ako napríklad merač pulzu. Postačia stopky. Okrem toho je dôležité vybrať si dráhu, ktorej vzdialenosť poznáte a povrch musí byť bez nerovností. Pri zaznamenávaní jednotlivých medzičasov sa vám bude hodiť aj niekto, kto vám ich bude merať a zapisovať.

Odporúčame prečítať: Beháte? Netrápte svoje telo nesprávnym dýchaním!

Po ukončení testu zostane bežec stáť na mieste, vzdialenosť sa zmeria a výsledok sa porovná s údajmi v tabuľkách, ktoré sú určené buď pre atlétov a začiatočníkov, alebo pre pokročilých atlétov. Výsledky testu môžu byť veľmi dobré, dobré, priemerné, zlé a veľmi zlé. Na základe toho človek zistí, ako je na tom s aktuálnou kondíciou a koľko musí ešte na sebe pracovať, aby v tomto teste obstál so spokojnosťou.  

Cooper dbal na to, aby v tabuľkách bola zohľadnená nielen odbehnutá vzdialenosť, ale aj vek a pohlavie bežca. Skvelé je, že testovať svoju vytrvalosť podľa Cooperovho testu môžu ľudia vo veku 10-65 rokov. Tak napríklad muž vo veku 30 rokov, ktorý zabehol za 12 minút vzdialenosť 2025 metrov, podal podľa testu priemerný výkon. Na to, aby bol jeho výkon označený ako veľmi dobrý, potrebuje odbehnúť minimálne 2700 metrov. Takže vďaka testu pozná aktuálny stav svojej kondície a môže na sebe ďalej pracovať.

Odporúčame prečítať: Chcete behaním schudnúť? Sledujte pulzovú frekvenciu

Kto je K. H. Cooper?

K. H. Cooper sa narodil v Oklahome v roku 1931. Študoval na Harvarde a neskôr pôsobil v americkej armáde a letectve. Spolupracoval aj s NASA. Okrem Cooperovho testu, ktorý vznikol počas jeho vojenskej kariéry, je známa jeho kniha Aerobics. Bola vydaná v roku 1968 a vyvolala vo svete revolúciu, čo sa týka vnímania fitnes medzi verejnosťou. Ľudia sa vďaka nej začali zaujímať o pohyb a jeho pozitívne účinky na zdravie i štíhlu líniu. Cooper získal počas svojho života desiatky rozličných vyznamenaní a je autorom mnohých výskumov i kníh z oblasti fitnes a medicíny. Nemožno nespomenúť inštitúciu The Cooper Institute, ktorá bola založená v roku 1970 a jej cieľom je výskum zameraný na zdravý životný štýl, informovanie a motivovanie verejnosti k zdravšiemu životu. 

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (sattva)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Cooperov test odhalí, ako ste na tom s behom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.