3. OKT 2013

Čo by nášmu jedálničku nemalo chýbať v jeseni?

Mirka

Dni sú kratšie. Slnko sa objavuje na oblohe čoraz menej. Listy, sfarbené do nádherných odtieňov, pomaly padajú k zemi. Zo záhrad a polí postupne mizne posledná úroda. Ovocné a zeleninové plody putujú do tmavých pivníc a komôr. Ktoré z nich nesmú v jesennom jedálničku chýbať?  

Aj jeseň má svoje čaro. Napriek tomu nie vždy človek reaguje na skracujúce sa dni, menej slnka a chladné počasie, najlepšie. V súvislosti s jesenným obdobím sa veľmi často skloňuje pojem jesenná depresia. Melanchólia. Únava. Podráždenosť. To sú len niektoré z príznakov, ktoré sa na človeku môžu prejaviť s príchodom jesene. Čo však jeseň „spôsobí“, dokáže aj napraviť. Jesenné plody sú plné živín, skvelo chutia a hlavne sú schopné udržať nás zdravých a fit. Ktoré sú tie "naj"?

Šťavnaté a chrumkavé jabĺčka

Doslova nabité živinami a chudobné na kalórie. Jablká. Sto gramov týchto plodov obsahuje len 50 kalórií. Navyše sú bohaté na vlákninu, ktorá prospieva tráveniu. Ďalšou významnou zložkou sú antioxidanty, ktoré chránia organizmus človeka pred voľnými radikálmi, a teda aj pred vznikom rozličných ochorení. Z vitamínov je hojne zastúpený najdôležitejší antioxidant, vitamín C. Nechýbajú ani vitamíny skupiny B, vápnik, železo a draslík.

Na čo všetko sú dobré? Jablká podporujú činnosť imunitného systému, trávenie a vylučovanie. Majú výborné očisťujúce účinky a znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Odborníci z The American Institute for Cancer Research odporúčajú jabĺčka konzumovať denne, pretože obsahujú veľké množstvo antioxidantov. Tieto výnimočné látky chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi, zabraňujú vzniku rakoviny, zastavujú ďalší rast nádoru a podporujú zánik rakovinových buniek (1).

Voňavé a výživné hrozno

Sto gramov hrozna obsahuje približne 69 kalórií, mnoho vitamínov (napr. vitamín A, skupiny B, C, K), minerálov a stopových prvkov ako vápnik, horčík, železo, meď, mangán i ďalších živín. Významnou zložkou hrozna je látka s názvom resveratrol, ktorá patrí do skupiny antioxidantov. Viaceré vedecké výskumy potvrdili, že znižuje riziko vzniku rakoviny, vírusových a kardiovaskulárnych ochorení. Protizápalovými účinkami disponujú antokyány a katechíny.

Obyčajná kapusta s „neobyčajnými“ účinkami

Kapusta rozhodne nepatrí iba do jedálnička tých, čo držia diétu. Síce obsahuje minimum kalórií (25 kcal na 100 g), ale je aj výnimočne bohatá na živiny. Fytochemikálie (napr. luteín, zeaxantín) podporujú obranyschopnosť a chránia pred chorobami: rakovina, vysoká hladina cholesterolu, kardiovaskulárne ochorenia.

Chýba vám vitamín C? Potom by ste mali vedieť, že pri konzumácii sto gramov kapusty denne je zhruba na 60 percent pokrytá potreba vitamínov C a K. Kapusta obsahuje aj vitamíny skupiny B, draslík, vápnik, železo, horčík, mangán, fosfor a zinok. Je vhodná na očistenie organizmu, podporuje činnosť nervovej sústavy a trávenie, chráni pred vznikom rakoviny a srdcových chorôb.

Hrušky sú bohatým zdrojom vlákniny

Sto gramov hrušiek obsahuje 58 kalórií a približne 3 gramy vlákniny. Z tohto dôvodu sú hrušky prospešné pre správnu činnosť tráviaceho traktu a znižujú hladinu vysokého cholesterolu v krvi. Odporúča sa konzumovať ich aj pri diéte, pretože vláknina dodáva pocit sýtosti. Vitamín C spolu s ďalším živinami podporuje činnosť imunitného systému, ktorý chráni organizmus človeka pred chorobami. V jesennom období, keď je človek náchylnejší na prechladnutie a chrípku, sa zvýšené dávky vitamínu C určite zídu.

Chrumkavé a chutné gaštany

Vôňa pečených gaštanov v mnohých z nás evokuje pohodové jesenné večery. Gaštany však nie sú len obyčajnou pochúťkou. Hoci majú vyššiu kalorickú hodnotu, približne 213 kcal na 100 gramov, obsahujú veľa vlákniny, folátov, vitamínov skupiny B, vitamínu C, medi, mangánu, zinku, fosforu, železa a ďalších látok. Vláknina podporuje činnosť tráviaceho traktu a znižuje hladinu cholesterolu v krvi, ostatné živiny sa zasa podieľajú na zvýšení obranyschopnosti organizmu.

Ktoré dary jesene nesmú chýbať vo vašom jedálničku?

(1) The American Institute for Cancer Research, http://preventcancer.aicr.org/site/News2?id=16477

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čo by nášmu jedálničku nemalo chýbať v jeseni?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.