Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia

Chren je na chladné dni ako stvorený, pretože príjemne zahreje a bojuje proti baktériám a vírusom.

Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia
17. NOV 2016

Chren pochádza z južných oblastí Európy a západu Ázie, kde sa využíva tisíce rokov. Dnes je obľúbený po celom svete kvôli schopnosti dokonale ochutiť jedlo a priaznivým účinkom na ľudské zdravie.

Čo sa v chrene nachádza?

Čerstvý chren obsahuje vlákninu, vitamín C, kyselinu listovú, ale aj draslík, horčík, vápnik, zinok či mangán. Okrem toho je zdrojom enzýmov a éterických olejov, ako napríklad sinigrínu, ktorý je zodpovedný za jeho typickú pikantnú chuť. Nechýba ani sulforafán, ktorý je významným antioxidantom.

Pozitívne účinky chrenu

  • Chren má priaznivé účinky na imunitný systém, pretože obsahuje mnohé prospešné antioxidanty. Napríklad izotiokyanáty majú schopnosť stimulovať aktivitu bielych krviniek. Zásluhu na posilnení imunity má aj vitamín C.
  • Glukozinoláty (hlavne spomínaný sinigrín) majú vedecky potvrdené protirakovinové účinky, takže pravidelná konzumácia chrenu môže ochrániť pred vznikom rakoviny.
  • Chren je vhodný aj pre ľudí s nadváhou na dochutenie jedál. Obsahuje minimálne množstvo kalórií a slušné množstvo vlákniny, ktorá zasýti a priaznivo vplýva na tráviaci trakt (je prevenciou zápchy a stimuluje vylučovanie žalúdočných štiav).
  • Draslík v chrene znižuje krvný tlak a takisto môže pomôcť aj pri zadržiavaní vody v tele, pretože je „protihráčom“ sodíka.
  • V chrene sa nachádza aj kyselina listová, ktorá ovplyvňuje látkovú výmenu bielkovín i tvorbu červených krviniek.
  • Chren disponuje antibakteriálnymi účinkami, čiže chráni pred bakteriálnymi infekciami.
  • Tento štipľavý koreň je pomocníkom aj pri zahlienení, prechladnutí i chrípke.

Ako si vybrať chren?

Chren u nás kúpite po celý rok. Vyberajte si korene, ktoré sú pevné. Ak sa rozhodnete pre konzervovaný chren, dôsledne si prečítajte etiketu. Ideálne je, ak sa v ňom nenachádza priveľa pridaného cukru a konzervačné látky a zahusťovadlá. Ak sa vám v tomto smere nedarí, pripravte si nakladaný chren doma. Výborný je napríklad s jabĺčkami.

Nakladaný chren s jabĺčkami

Nachystajte si 300 g chrenu, 300 g jabĺk, 1 dcl octu, ½ ČL soli, 2 PL kvalitného trstinového cukru a 2,5 dcl vody. Najprv si chren a jablká očistite a nastrúhajte ich. Potom sa venujte príprave nálevu z vody, cukru, soli a octu. Ten priveďte do varu a pridajte chren. Varte 15 minút za občasného miešania. Potom horúci chren dajte do uzatvárateľných pohárov a uzatvorte. Po otvorení skladujte chren v chladničke. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako dostať viac zeleniny do našej stravy?Ako dostať viac zeleniny do našej stravy?

Viete, čo znamená 5+ denne v súvislosti s konzumáciou zeleniny?

 

9 zdravotných výhod konzumácie zázvora9 zdravotných výhod konzumácie zázvoru

Zázvor patrí medzi najzdravšie a najchutnejšie koreniny sveta.

 

7 výnimočne chutných a zdravých receptov z kapusty7 výnimočne chutných a zdravých receptov z kapusty

Neviete, čo s hlávkami kapusty, ktoré máte v komore? Inšpirujte sa jednoduchými, ale jedinečnými a lahodnými receptami. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Suchárová - redaktorka Cvičte.sk

Som manželkou úžasného chlapa, mamou malej nezbedníčky a milovníčkou zdravej a pestrej vegetariánskej kuchyne. Okrem toho je mojou vášňou písanie – niekoľko rokov sa venujem písaniu, editovaniu i copywritingu pre weby i časopisy. Svet zdravej výživy a vôbec zdravého životného štýlu ma fascinuje natoľko, že jedným z mojich snov je vlastné výživové štúdio. Aj preto sa v oblasti výživy stále vzdelávam. Som presvedčená o tom, že správne zvolenou stravou môže človek nielen schudnúť, ale aj vyriešiť rôzne zdravotné ťažkosti. Okrem toho som fanúšičkou pozitívneho myslenia a ako matka propagujem kontaktné rodičovstvo, pretože si myslím, že aj to je spôsob, ako zmeniť svet k lepšiemu.

https://www.facebook.com/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2524
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.