Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia
17. NOV 2016

Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia

Chren je na chladné dni ako stvorený, pretože príjemne zahreje a bojuje proti baktériám a vírusom.

Chren pochádza z južných oblastí Európy a západu Ázie, kde sa využíva tisíce rokov. Dnes je obľúbený po celom svete kvôli schopnosti dokonale ochutiť jedlo a priaznivým účinkom na ľudské zdravie.

Čo sa v chrene nachádza?

Čerstvý chren obsahuje vlákninu, vitamín C, kyselinu listovú, ale aj draslík, horčík, vápnik, zinok či mangán. Okrem toho je zdrojom enzýmov a éterických olejov, ako napríklad sinigrínu, ktorý je zodpovedný za jeho typickú pikantnú chuť. Nechýba ani sulforafán, ktorý je významným antioxidantom.

Pozitívne účinky chrenu

  • Chren má priaznivé účinky na imunitný systém, pretože obsahuje mnohé prospešné antioxidanty. Napríklad izotiokyanáty majú schopnosť stimulovať aktivitu bielych krviniek. Zásluhu na posilnení imunity má aj vitamín C.
  • Glukozinoláty (hlavne spomínaný sinigrín) majú vedecky potvrdené protirakovinové účinky, takže pravidelná konzumácia chrenu môže ochrániť pred vznikom rakoviny.
  • Chren je vhodný aj pre ľudí s nadváhou na dochutenie jedál. Obsahuje minimálne množstvo kalórií a slušné množstvo vlákniny, ktorá zasýti a priaznivo vplýva na tráviaci trakt (je prevenciou zápchy a stimuluje vylučovanie žalúdočných štiav).
  • Draslík v chrene znižuje krvný tlak a takisto môže pomôcť aj pri zadržiavaní vody v tele, pretože je „protihráčom“ sodíka.
  • V chrene sa nachádza aj kyselina listová, ktorá ovplyvňuje látkovú výmenu bielkovín i tvorbu červených krviniek.
  • Chren disponuje antibakteriálnymi účinkami, čiže chráni pred bakteriálnymi infekciami.
  • Tento štipľavý koreň je pomocníkom aj pri zahlienení, prechladnutí i chrípke.

Ako si vybrať chren?

Chren u nás kúpite po celý rok. Vyberajte si korene, ktoré sú pevné. Ak sa rozhodnete pre konzervovaný chren, dôsledne si prečítajte etiketu. Ideálne je, ak sa v ňom nenachádza priveľa pridaného cukru a konzervačné látky a zahusťovadlá. Ak sa vám v tomto smere nedarí, pripravte si nakladaný chren doma. Výborný je napríklad s jabĺčkami.

Nakladaný chren s jabĺčkami

Nachystajte si 300 g chrenu, 300 g jabĺk, 1 dcl octu, ½ ČL soli, 2 PL kvalitného trstinového cukru a 2,5 dcl vody. Najprv si chren a jablká očistite a nastrúhajte ich. Potom sa venujte príprave nálevu z vody, cukru, soli a octu. Ten priveďte do varu a pridajte chren. Varte 15 minút za občasného miešania. Potom horúci chren dajte do uzatvárateľných pohárov a uzatvorte. Po otvorení skladujte chren v chladničke. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako dostať viac zeleniny do našej stravy?Ako dostať viac zeleniny do našej stravy?

Viete, čo znamená 5+ denne v súvislosti s konzumáciou zeleniny?

 

9 zdravotných výhod konzumácie zázvora9 zdravotných výhod konzumácie zázvoru

Zázvor patrí medzi najzdravšie a najchutnejšie koreniny sveta.

 

7 výnimočne chutných a zdravých receptov z kapusty7 výnimočne chutných a zdravých receptov z kapusty

Neviete, čo s hlávkami kapusty, ktoré máte v komore? Inšpirujte sa jednoduchými, ale jedinečnými a lahodnými receptami. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chren – skvelý na posilnenie imunity i podporu trávenia

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1471
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.