23. OKT 2013

Chcete z cvičenia čerpať maximum benefitov? Dodržiavajte tieto zásady!

Mirka

Potrebujete zlepšiť svoju kondíciu, silu, koordináciu, rovnováhu alebo zdokonaliť vzhľad svojho tela? Bez pravidiel to nepôjde. Ktoré treba mať pri tréningu na pamäti?

Či chceme, alebo nechceme, mali by sme sa pri cvičení riadiť určitými pravidlami. Inak sa môže stať, že vykonávanie pohybovej aktivity nebude pre zdravie a kondíciu človeka prínosné. Alebo môže dôjsť k vzniku nepríjemnej svalovej horúčky či k zraneniu. Na čo pri tréningu myslieť?

Tréningový plán

Čo je cieľom vášho cvičenia? Dosiahnutie kondície, schudnutie alebo sa chcete iba odreagovať? V každom jednom prípade je však potrebné, aby ste mali kvalitný tréningový plán. Mal by byť zostavený tak, aby ste sa postupne k vysnívanému cieľu dopracovali. Ešte je tu jedna dôležitá vec. Plán tréningu by mal obsahovať pohybové aktivity, ktoré robíte s radosťou a nadšením.

Pomaly, postupne a hlavne s rozumom

Toto pravidlo úzko súvisí s tréningovým plánom. Hlavne tým menej skúseným sa stáva, že si chcú dokázať, že majú na viac. Preceňujú svoje sily (chcú zdvihnúť ťažšie činky, zabehnúť viac a pod.). Každý si musí uvedomiť, že tréningový plán je na to, aby sa dodržiaval. V opačnom prípade môže vzniknúť pretrénovanie sprevádzané nepríjemnými príznakmi, ktoré môžu v konečnom dôsledku človeka v napĺňaní stanovených cieľov zabrzdiť.

Kvalita je viac ako kvantita

Pohybová aktivita musí byť kvalitne vykonaná. Inak neprinesie ovocie. Dôslednosť je veľmi dôležitým kritériom pri silovom i aeróbnom cvičení. Pri posilňovaní si treba osvojiť správnu techniku jednotlivých cvikov. Plati to rovnako pre cvičenia vykonávané s vlastnou hmotnosťou ako aj pre tréning s posilňovacími strojmi.

Tak isto i kardio aktivity majú určité pravidlá a zásady. Aj "obyčajný" beh má svoju techniku. Pravidlá. Napriek tomu je stále veľa ľudí, ktorí behajú a dopúšťajú sa mnohých chýb (zovreté päste, nesprávne dýchanie). Preto treba myslieť na to, že správne vykonanie konkrétneho pohybu má veľký vplyv na celkovú úspešnosť. Pamätajte na to, že ledabolo odcvičený tréning je horší ako žiadny!

Oddych je dôležitý

Pri posilňovacom tréningu platí, že nikdy neprecvičujeme jednu svalovú partiu hneď na ďalšom tréningu. Svaly potrebujú oddych minimálne 48 hodín. To znamená, že dennodenné „brušákovanie“ alebo posilňovanie bicepsu nikam nevedie. Tak isto aj pri aeróbnych aktivitách netreba zbytočne preceňovať svoje sily, pretože všetkého veľa škodí.

Strava a pitný režim

Určite poznáte pravidlo, že sedemdesiat percent úspechu pri chudnutí a formovaní tela je ukrytých v správnom stravovaní a iba tridsať percent v športe. Z tohto dôvodu je nutné mať k dispozícii nielen kvalitný tréningový plán, ale aj upraviť jedálniček. Samozrejme, veľmi dôležitý je dostatočný prísun tekutín nielen počas tréningu, ale aj počas dňa. Inak sa môžu prejaviť nepríjemné príznaky ako únava či bolesť hlavy. A s tými sa cvičí len veľmi ťažko.

Neustále vzdelávanie

Informácie sú kľúčom k úspechu. Nebojte sa opýtať trénera alebo niekoho skúsenejšieho na veci, ktoré vám nie sú celkom jasné. Každý niekedy začínal. Vedomosti si môžete doplniť aj vhodnou literatúrou.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcete z cvičenia čerpať maximum benefitov? Dodržiavajte tieto zásady!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.