22. OKT 2013

Chcete byť štíhli? Jedzte jablká a hrušky!

Mirka

„Jedno jabĺčko denne ťa ochráni pred všetkými chorobami a udržíš si štíhlosť,“ hovorievala moja stará mama. Možno ste i vy počuli podobné slová z úst svojich blízkych. Naši predkovia nepotrebovali vedecké štúdie k tomu, aby vedeli, čo je zdravé.

Jeseň ponúka mnoho zdravých a chutných plodov. Zo záhrad putujú priamo do pivníc, kde ich skladujeme. Pripravujeme z nich chutné kompóty alebo ich sušíme, aby svojou arómou rozveselovali naše interiéry. Jesenné ovocie a zelenina obsahujú mnoho cenných látok, ktoré pomáhajú udržiavať nielen zdravie, ale aj štíhlosť. Ktoré jesenné pochúťky vám boj s kilami uľahčia?

Chrumkavé a šťavnaté jablká

V našich končinách sú jablká jednými z najbežnejších plodov. Skvelo chutia a možno ich pripraviť na desiatky spôsobov. Sto gramov tejto pochúťky obsahuje iba 50 kalórií, preto by mali byť jablká zastúpené aj v jedálničku tých, ktorí sa snažia schudnúť. Jablká sú bohaté na vlákninu (100 g obsahuje cca 2,5 g vlákniny), ktorá uľahčuje trávenie a udržuje dlhšie pocit sýtosti. Tým pádom zje človek menej a nemá potrebu jesť čokoládu, sušienky či slané pochutiny.

Okrem toho sú jablká bojovníkmi proti vysokej hladine cholesterolu v krvi, ktorá je jednou z príčin vzniku kardiovaskulárnych chorôb. A navyše pomáhajú organizmu zbavovať sa toxínov. Známe sú aj vysokým obsahom antioxidantov (polyfenoly, fytochemikálie, vitamín C), ktoré majú schopnosť bojovať proti škodlivým voľným radikálom. V jablkách sú zastúpené aj vitamíny skupiny B, beta-karotén, fosfor, draslík a vápnik.

Čo sa stane, ak skonzumujete jablko, jablčný kompót alebo jablkovú šťavu pred obedom? Podľa odborníkov z Pennsylvánie, v prípade, že si dáte celé jablko (aj so šupkou), sa zníži množstvo skonzumovaných kalórií o 15%. (1). To znamená, že viac zasýtia celé jablká ako jablková šťava či kompót!  

Chutné hrušky

V jesennom a zimnom období na náš stôl a hlavne do jedálneho lístka patria hrušky. Prečo? Sto gramov tohto ovocia obsahuje slušné dávky vitamínu C, vitamíny skupiny B, flavonoidy (luteín, zeaxantín, beta-karotén), meď, železo, magnézium, mangán a ďalšie živiny. Všetky tieto látky sú dôležité pre udržanie pevného zdravia a vitality.

Nesmieme zabudnúť na vlákninu. Sto gramov hrušiek obsahuje až 3,1 g vlákniny (čo je ešte viac ako jablká). Vláknina je veľmi dôležitá pri chudnutí i udržaní si zdravia. Stabilizuje hladinu krvného cukru, človek vydrží sýty dlhší čas, vyhne sa návalom vlčieho hladu a maškrteniu.

Čo hovoria vedecké štúdie?

Žijeme vo svete plnom informácií. Hľadáme fakty. Dôkazy. Nestačia nám len všeobecné informácie a odporúčania. O zdravotnej prospešnosti jabĺk a hrušiek si dovolí pochybovať len málokto. Sú však účinné pri chudnutí? Túto otázku sa pokúsili rozlúsknuť vedci z brazílskeho Rio de Janeira. Uskutočnili dvanásťtýždňovú štúdiu, ktorej sa zúčastnilo 411 žien s nadváhou vo veku 30 až 50 rokov. Ženy boli rozdelené do troch skupín a mali sa stravovať podľa pravidla: 55% energie zo sacharidov, 15% z bielkovín a 30% z tukov), ale prvá skupina mala za úlohu pridať do jedálnička jablká, druhá hrušky a tretia ovsené sušienky. Aký bol výsledok? Po ukončení štúdie ženy, ktoré konzumovali jablká a hrušky, schudli 1,22 kilogramu. Vedci teda konštatovali, že ovocie môže mať vplyv na zníženie hmotnosti (2).

Zdroje:
(1) The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2664987/
(2) Weight loss associated with a daily intake of three apples or three pears among overweight women, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12620529

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Chcete byť štíhli? Jedzte jablká a hrušky!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.